Resultat 1 till 30 av 39

Ämne: Konvertering av faddrar och dopvittnen

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Det kan finnas en "relativt" enkel lösning för att i Dg8 flytta över texten från efternamn i faddernotisen till en textnotis. Men då hamnar den texten vid utskrift tillsammans med övriga textnotiser, utan föregående "Faddrar: ". Men du kan i alla fall konvertera till Dg2016, utan att få genererat en massa nya personer med konstiga namn.
    Eventuellt kunde man prova att med hjälp av ett program flyta över texterna till anteckningsfältet i dopnotisen, men då behöver vi anlita en programmerare.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-04-16 klockan 07:23.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Jag har ett program som utan intelligens kopierar textinformationen i fadder till Extra text eller en vanlig textnotis.
    Det löser inte ditt problem, men det skulle skjuta upp fixandet till Disgen 2016 så att du kan fullfölja konverteringen och utnyttja övriga nyheter.

Den information du skrivit in kommer då att finnas kvar som en textsträng.

Mitt program kanske också kan modifieras så att din faddernotis inte skrivs tillbaka.
    Alternativet blir annars att helt enkelt ta bort alla konstiga personer som kommer att skapas vid konverteringen.

Är du intresserad så hör av dig.
    Jag behöver tx8-filen/filerna som skapas när du gör exportera till text om filerna inte är för stora för att mailas.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    I det här fallet att hela texten från dopnotisen står på en rad, räcker det att i tx8-filen ändra första positionen i raderna med faddernotisen, så flyttas hela texten till en textnotis, och texten i faddernotisen försvinner.
    Och det kan man gör med ett textredigeringsprogram (eller likannde).
    Om däremot det är flera rader med text ur dopnotisen, misstänker jag att det kan behövas ett program för att slå ihop dessa till en textsträng. Eller har jag fel?
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-04-16 klockan 14:59. Anledning: Omformulering

Joel Vogler
    Medlemsnr
    22974
    Jag har tidigare frågat om mina faddernoteringar i Dg8 följer med vid konvertering till Dg2016 och tolkade de vänliga svaren att så var fallet. När jag nu provinstallerat Dg2016 blir jag förvillad igen.

En mängd nya fadderpersoner skapades, vilket jag visste skulle ske. Eftersom det inte är intressant för mig vilka fadderbarn en radda personer har (även om det kan vara så för andra) kan jag enkelt radera de nyskapade personerna. Så långt är allt OK.

Men var hittar jag den för mig mycket mer intressanta informationen om vilka faddrar ett barn har?

I Dg8 skulle man registrera faddrar i "Ändra personnotiser" under fliken Faddrar (Alt+3) och så gjorde jag förstås (med den oftast magra info som råkade finnas i födelse/dopboken). Men i min nyinstallerade Dg2016 är personöversikternas fadderpaneler helt tomma!

Hjälp! Jag klarar inte av att hitta informationen i barnens personöversikter! För visst tas väl mina mödosamt registrerade uppgifter om vilka deras faddrar var med vid konverteringen??

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    En fadderrad innehåller 5 fält, d.v.s. 4 styck fältavgränsare "EOT" och en avslutande "EOT""BS"
    En textrad har bara avslutande "EOT""BS".

Vad de extra fältavgränsningarna kan ställa till vet jag inte, men jag vågade inte chansa utan gjorde en kopia med en textrad som den normalt ser ut.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Når man er i Notis-fliken vises jo all informasjon om dåpsvitner som en notis.
    Høyreklikk på den og velg å kopiere og så åpner man dåpsnotisen, klikker på fotnoter og så velg å lime inn.
    Da kan man slette den opprinnelkige fadder/dåpsvitnenotisen siden er limt inn som fotnote til dåpen-.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Alf!!! Naturligtvis, men nu är det tusentals eller tiotusentals personer det gäller, så det är oövervinnligt att göra det munellt. ...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •