Blev besviken på DISGEN 2016 som kräver många flera steg vid inmatningen och inte ger den överskådliga bild om man får när man klickar på huvudpersonen på DISGEN 8.2d
Blev besviken på DISGEN 2016 som kräver många flera steg vid inmatningen och inte ger den överskådliga bild om man får när man klickar på huvudpersonen på DISGEN 8.2d
Det är nog bara en vanesak. Grunddatabilden i Dg8 är ersatt med personöversikten i Dg2016, som innehåller alla uppgifter om en person, på ett ställe. Det är den du får arbeta med istället för grunddatabilden.
I Personöversikten hanterar du uppgifter om namn, kön, notiser, flaggor, föräldrar, faddrar och digitala arbetsmaterial för en person, samt får information om personens partners, barn och vilka han är fadder till.
När du registrerar en ny person, kan du på första dialogbilden registrera namn och kön, och sen trycka på klar. Då öppnas personöversikten, och du kan hantera övriga uppgifter där.
Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.
Delar Runes reflektioner.
Om det rekommenderade förfaringssättet är att mata in namn och trycka KLAR, är de två efterkommande fönstren för född respektive död vilseledande och den som (vilket jag först gjorde) går denna väg blir frustrerad över att det är komplicerat och tar lång tid att registrera en ny person. Tänk på att den stora massan av användare är mest betjänta av enkelheten. Det blir en frustrerande vanesak att i sinom tid komma på att det närmast till hands liggande förfarandet inte är det enklaste. Ta bort dessa två fönster!. (Se även mitt inlägg om ändra namn, som även tar upp detta spörsmål).
Det intressanta är att de flesta guiderna för registrering av personer tillkommit för att göra registreringen enklare för osäkra eller ovana personer.
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus
Gör i så fall ett kombinationsfönster för Namn, född och död som en "snabbregistrering" av basfakta. Som det är nu får man stega fram- och tillbaka mellan de tre fönstren. Exempelvis är det ofta att man kompletterar efternamnet, när man kommer till döduppgifterna. Det nuvarande stegvisa förfarandet är mera tidskrävande och man ser inte de samlade uppgifterna, när man trycker på slutför.
Kan du ge mig en skiss för att förtydliga hur du tänker eftersom det är just de uppgifterna som finns med i guiden.
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus