Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Innlogging till DIS alla olika medlemssidor, forum, mm

  1. #1

    Innlogging till DIS alla olika medlemssidor, forum, mm

    Jag tycker det är mycket krångligt att finna de olika "inloggnings-knapparna". Mitt förslag är att medlemmar kan finna alla inloggningar under en undermeny i medlemssidorna redan på DIS hemsida. (dis.se)

  2. #2
    Vaste, vi har en samlad meny på startsidan som heter Genvägar - där finns alla. Tidigare hette den menyn "Inloggning" tror jag, men då fanns de personer som trodde man behövde logga in för att läsa på sidan och kontaktade oss av den anledningen.
    Är det något bättre eller tydligare än menyn "GEnvägar" du efterlyser?
    Hälsningar,
    Eva Dahlberg (vice ordförande)

  3. #3
    Det är helt OK under GENVÄGAR. Det kan spesifiseras att det är innlogging till medlems sidor/forum mm.
    Tack för rask tillbakasvar
    //Vaste (58000)

  4. #4

    Tyrone Vieira
    Medlemsnr
    51794
    Inlägg
    11
    I alla hemsidor som säljer produkter/tjänster framgår det tydligt och klart var ”Login” finns, och det är alltid som en egen rubrik i huvudmenyn. Eftersom jag sällan är inne på DIS-hemsida så tog det en bra stund innan jag hittade ”LOGIN”. Jag fattade absolut ingenting förrän jag hittade det under GENVÄGAR (MINA SIDOR).
    Jag har kollat 20-tals hemsidor som säljer produkter/tjänster: Aftonbladet, Expressen, Telia, Telenor, Qstar, Ancestry, My Heritage, EmiWeb, Norwegian, Forex, Stockholms Stadsbibliotek, etc. Det finns säkert hundratals till. Endast en hemsida har login/mina sidor gömd under någon tvivelaktig rubrik (i detta fall GENVÄGAR), denna exklusiva hemsida heter Föreningen DIS.
    Visst, man kan slå sig för bröstet och tycka att man har den fiffigaste lösningen för en så självklar funktion (LOGIN), nämligen att gömma undan det under en dubiös rubrik (GENVÄGAR). Det är dock knappast användarvänlig, ty i så fall skulle ”LOGIN” finnas som egen rubrik längst till höger efter SÖK. Nej, man kan i så fall INTE missa det. LOGIN-knappen!!!!
    MVH

  5. #5
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Jag tycker nuvarande är en bra lösning (använder den själv). Det finns ju ingen anledning att logga in förrän man kommer till en funktion som kräver inloggning.

  6. #6

    Tyrone Vieira
    Medlemsnr
    51794
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av m00707 Visa inlägg
    Jag tycker nuvarande är en bra lösning (använder den själv). Det finns ju ingen anledning att logga in förrän man kommer till en funktion som kräver inloggning.
    I mitt inlägg finns det inget om att man måste logga in för att göra något på hemsidan, t ex läsa innehållet på hemsidan som inte kräver inloggning. Däremot är mitt förslag att det skall finnas en synlig "LOGIN-knapp" som kan användas när det väl behövs. Så är det på hundratals hemsidor, "LOGIN-knappen" finns där och synlig OM man behöver den.

    Inloggning är inte en genväg, det är ju en funktion eftersom den utför något.

  7. #7

    Mikael Winbladh
    Medlemsnr
    17835
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    312
    Med en Login knapp loggar du in i ett system/webbtjänst till exempel EmiWeb (om vi tar det som exempel), vilket är att jämföra med vårt system/webbtjänst Disbyt. Vi har sedan flera olika system/webbtjänster (Dispos, Dis Forum, OpenRGD med flera) med sina respektive inloggningar. Hos EmiWeb finns det bara ett system att välja på och därmed en Login knapp där. Därför har vi valt att först skapa en meny med genvägar till respektive system och i dem få sin egen inloggning.

    Om du istället går till Disbyt direkt med adressen https://disbyt.dis.se/ så behöver du inte ens klicka på någon knapp Login. Du får inloggningen direkt.


    Sen skulle vi också önska att vi skulle kunna bygga en inloggning till alla eller åtminstone nästan alla våra system så att det bara behövdes en inloggning, men tyvärr så har vi inte resurser för att skapa något sådant i förhållande till allt annat som vi måste och vill bygga vidare på.
    Mikael Winbladh - Verksamhetsledare DIS

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •