Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: DisGen-Arkiv Digital

  1. #1

    Bengt Lundblad
    Medlemsnr
    48564
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    6

    DisGen-Arkiv Digital

    Jag undrar vad som händer med den direktkoppling till till källhänviningar som finns mellan DisGen och Arkiv Digital Online, nu när AD kommit med en ny version av sin programvara (2.0). Kommer gamla AD online finnas kvar och mina hänvisningar att fungera i framtiden, eller måste Disgen programmeras om för att peka på den nya versionen..? När jag använder funktionen i DisGen 2016, öppnas gamla AD online.

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    Kan det bero på vilket abonnemang du har?

    När jag klickar på AD-länken (visserligen den gamla symbolen) så öppnas nya läsaren 2.0.
    Jag har AD allt-i-ett, ett ganska nytt abonnemang som ger tillgång till folkräkningarna 1950 och 1960 och även avskrifter för 1880-1920 från MyHeritage.

    Tidigare var ju 2.0 en preliminär förutgåva.

  3. #3

    Bengt Lundblad
    Medlemsnr
    48564
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    6
    Hej C-G
    Även jag har allt-i-ett abonnemang hos AD. Jag kan öppna både gamla och nya AD på datorn. Men när jag använder snabblänken till en källhänvisning i DisGen (ex. bild-id v815.b98.s185) , öppnas det gamla AD online. Det är helt i sin ordning, så länge gamla AD finns kvar. Men vad händer om gamla AD läggs ner.? Kommer snabblänken i DisGen automatiskt att öppna ny AD? Länken i DisGen är ju till för att slippa bläddra fram rätt sida i kyrkboken.
    Senast redigerat av blund den 2016-04-20 klockan 11:04.

  4. #4

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    OK, det jag syftade på var AD-länken i Dispos, det är den ingången jag använder.

  5. #5
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det handlar om när Arkiv Digital utvecklar det nya gränssnittet som krävs för att vi ska kunna nå sidorna i den nya versionen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  6. #6

    Bengt Lundblad
    Medlemsnr
    48564
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    6
    Tack för svaret Christer,
    Jag förstår att nya AD 2.0 inte är slutversionen. Jag tolkar ditt svar som att ni har detta under bevakning. Det vore ju förfärligt om denna ypperliga funktion i DisGen 8 samt Disgen 2016, plötsligt slutade att fungera.

  7. #7

    Christian Rosander
    Medlemsnr
    1252
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    8
    Nu är jag förvirrad?!?!?!?
    När jag installerade Disgen 2016 (förköp) och importerade min familj från Disgen 8.2d och gick in på källor, varifrån man kan öppna Arkiv Digatals databas. Då öppnades det gamla AD online. Precis som jag vill ha det. Men när jag fick den skarpa versionen av Disgen 2016 och gjorde samma manöver öppnades den nya AD online. Skall det vara så eller kan jag själv ställa in i Disgen så att det gamla onlineprogrammet startar.
    Jag har pratat med AD och inte fått någon förklaring till orsaken.

  8. #8

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    587
    AD nya 2.0 innehåller samma arkiv som den gamla versionen men dessutom registersökning.
    Den "gamla" har ingen funktion om man har 2.0, men det kan vara praktisk om man vill båda uppe samtidigt.

  9. #9

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Senaste information från Arkiv Digital är att funktionen view-AID inte är färdig änu i AD 2.0. Det är den som såväl Dg8.2d som Dg2016 använder, så det lär inte bero på Dg2016. Det är ju operativsystemet som styr till vilket program som anropet hänvisas. För att det skall fungera måste gamla AD online vara installerad. Ännu så länge i alla fall. Om anropet går till AD 2.0 kan du åtgärda det genom att installera om gamla AD online, så kommer det att funka.

    Du behöver inte avinstallera nya AD 2.0. De nåda versionerna fungerar utmärkt paralellt.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-04-22 klockan 20:59.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  10. #10

    Christian Rosander
    Medlemsnr
    1252
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    8
    Tack!
    Det var precis det jag ville veta!
    Vi får se hur länge det håller. de flesta referenser jag har till AD är just kyrkböckerna och eftersom AD online 2.0 är en betaversion är det enklare, i alla fall ännu, att få upp den gamla och vill jag titta i 2.0 är det enkelt.

  11. #11

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90

    välja AD

    När jag sökte kyrkbok från Disgen 2016 fick jag upp de två ikonerna (den gamla o den nya) för AD. Sedan valde jag vilken av ADversionerna jag vilel skulle komma upp. Detta har bara hänt en gång, troligen efter någon uppdatering från AD.
    //Göran

  12. #12
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Det är tydligen olika på olika datorer.

    När jag i Dispos trycker på AD ikonen öppnas nya AD2 och jag har än så länge inte ett allt i ett abonnemang.

    Det är samma sak om jag använder DG 8.2 eller DG2016 skarpa versionen.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  13. #13

    Christian Rosander
    Medlemsnr
    1252
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    8
    Och stabilt tycks det inte vara.
    I mitt föregående inlägg var jag nöjd då jag fick Windows 7 att starta AD online från den skarpa versionen av Disgen 2016 genom att ladda ner AD online på nytt.
    Men idag, efter att ha startat om datorn, är jag tillbaks i det gamla spåret. AD 2.0 startas när jag söker efter ett uppslag och trycker på "visa" i "Egenskaper för källhänvisning" i Disgen 2016.

    Hälsar
    Christian

  14. #14

    Christian Rosander
    Medlemsnr
    1252
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    8
    En timme senare:
    Har konstaterat följande! Avinstallerade AD online (gamla versionen). Startade om datorn. Installerade Ad online. körde Disgen 2016 och fick upp AD online.
    Startade upp datorn och provade igen. Allt ok. stängde ned Disgen och Ad online. Startaden AD 2.0 från ikonen. Fungerade! stängde ned AD 2.0. och provkörde Disgen 2016 igen. Samma sak händer igen AD 2.0 startas.

    Christian

  15. #15

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90

    Välj program

    Jag har W8,1 och då fungerar nedanstående:
    Trycker på kyrkoboken i Dispos. Högerklickar på rutan i nedre vänstra ruta.
    Väljer "visa i mapp".
    Högerklickar på ikonen i mappen.
    Väljer "öppna med..."
    "välj standarprogram".
    Sedan är det bara att markera vilket program man vill som skall öppnas när ADikonen aktiveras.

    //Göran

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •