Resultat 1 till 30 av 75

Ämne: ID-nummer i Disgen 2016

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Idnumret följer med (om man väljer det vid konverteringen till Disgen 2016) men det hamnar i ett särskilt fält i databasen. Frågan nummer 2 i mitt tidigare inlägg gäller om det hjälper att det gamla idnumret används då gedcomfiler görs i Disgen 2016?

Exempelvis: en person med idnummer 123 i Disgen 8.2 exporterades i en gedcomfil som individ @I123@. Vid konverteringen till Disgen 2016 fick samma person ett nytt idnummer i den nya databasen, låt oss säga 4444. Vid gedcomexport från Disgen 2016 blir nu samma person identifierad som @I444@. Skulle det hjälpa om personen i stället vid gedcomexport identifierades som @I123@?

Det blev ganska tekniskt men det handlar om hur gedcomfilerna från en export i Disgen används av er som använder t ex TNG eller andra program.
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Citat Ursprungligen postat av DanielBerglund Visa inlägg
    Idnumret följer med (om man väljer det vid konverteringen till Disgen 2016) men det hamnar i ett särskilt fält i databasen. Frågan nummer 2 i mitt tidigare inlägg gäller om det hjälper att det gamla idnumret används då gedcomfiler görs i Disgen 2016?

Exempelvis: en person med idnummer 123 i Disgen 8.2 exporterades i en gedcomfil som individ @I123@. Vid konverteringen till Disgen 2016 fick samma person ett nytt idnummer i den nya databasen, låt oss säga 4444. Vid gedcomexport från Disgen 2016 blir nu samma person identifierad som @I444@. Skulle det hjälpa om personen i stället vid gedcomexport identifierades som @I123@?

Det blev ganska tekniskt men det handlar om hur gedcomfilerna från en export i Disgen används av er som använder t ex TNG eller andra program.
    Var kommer I ifrån? Individ 123 exporteras till Disgen 2016 och ska ha ID NR 123 inga bokstäver framför, det finns väl inte i Disgen 8.2 ? Jag har inte sett bokstäver före ID NR förut i alla fall?

Varför ändrade man alla ID NR i Disgen 2016?

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Var kommer I ifrån? Individ 123 exporteras till Disgen 2016 och ska ha ID NR 123 inga bokstäver framför, det finns väl inte i Disgen 8.2 ? Jag har inte sett bokstäver före ID NR förut i alla fall?
    "I" kommer från gedcom. När man exporterar till gedcom i Disgen (8.2 eller 2016) så används det interna individnumret med ett I framför. Det är ju gedcom som importeras till TNG, så därför tänkte jag att det kanske kunde hjälpa som jag skrev. Eftersom vi har uppdatering 1 nästan klar är det väsentligt att få reda på om det är något vi kan ändra nu innan den går ut. Men då kan det inte vara en stor ändring.

Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Varför ändrade man alla ID NR i Disgen 2016?
    Av två skäl, väsentligen:
    1) Vi gjorde om databasen från grunden.
    2) Att ID-numren är synliga utifrån och skulle vara oföränderliga har aldrig vad jag vet varit dokumenterat - ett "löfte" så att säga - och använder man odokumenterade egenskaper kan det bli problem vid uppdateringar. Men låt oss spara politiken ett tag tills vi utrett om det finns något snabbt och riskfritt vi kan göra till uppdatering 1.
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    For oss som bruker flokker eksporteres ikke Gedcom-id på det viset du angir.

Hos meg blir det f.eks.

0 @3-540@ INDI
    1 SEX M
    1 NAME Peder /Schjelderup/
    1 BIRT
    2 DATE 7 SEP 1571
    2 PLAC Bergen, Hordaland

Det man kunne selvsagt gjort for å beholde individnr, var å bruke en tekstllig ID i stedet for en 32- bits integer, men vil jo da måtte formatteres som XXX_NNNNN (altså 999_99999) noe som jo vil ta 5 bytes mer plass i databasen enn en 4-bytes integer, som burde være tilstrekkelig for enhver slektsforsker om man ikke tar sikte på å lagre hele verdens befolkning som har levd siden Jesu tid :-) (Da trengs 64 bits tall evt. 128 bits presisjon :-D

(For dem som vil rydde litt opp i flokker før eksport kan man lage en kjøring i GEDtreff og få ut n plott av flokk vs tilstøtende flikker der n er antall flokker og et plott over alle flokkers forbindelser til ale andre flokker, og for hvert plott en oversikt over grensekryssinger, f.eks, person 1 er i flokk 1 mens ekteskapet er registrert i flokk 250

Pris? Et aktivt bidrag i DISBYT (status 5)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    I Disgn 8 användes aldrig I respektive F för identiteterna i GEDCOM filerne, det är först nu i Disgen 2016 som den notationen kom till.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •