Citat Ursprungligen postat av 20292 Visa inlägg
GEDCOM-exporten är bara ett specialfall av problemet. Det löser inte problemet för andra externa applikationer som baseras på individnumren i Disgen 8. I t.ex. mitt fall, och jag har sett andra som har gjort likadant, refererar jag till html-filer som genereras av html-exporten i Disgen. För att jag skall slippa ändra på mina referenser, borde alltså Disgen2016 generera html-filer med samma mapp- och filnamn som Disgen8 för samma individ.
Här är du (och de andra) tyvärr ute på lite djupt vatten eftersom DIS vad jag vet aldrig lovat att sådana mapp- och foldernamn ska vara oförändrade från version till version. Minns jag inte fel, så ändrades detta från 8.1 till 8.2, och nu med Disgen 2016 ändras det igen. Det går inte att förutsätta att det ska vara oförändrat från version till version. Detta kan mycket väl ändras igen i framtiden.

Citat Ursprungligen postat av 20292 Visa inlägg
Den generella lösningen vore att individnumren från Disgen8 överfördes som individnummer i Disgen2016 vid konverteringen.
(Hur genereras filnamnen vid html-exporten när man har flera flockar i Disgen8?)
Den generella lösningen vore nog att ha en unik identifierare för varje individ i Disgen, som garanteras vara densamma oberoende av Disgenversion. Detta har vi alltså inte idag. En del program använder ett stort slumptal för detta (en sk. UUID) och det tror jag är en bra lösning. Sedan skulle man exempelvis kunna göra en referenstabell från identifieraren till den genererade HTML-sidan som skulle hanteras av en databas på serversidan, men hur man än vänder sig här blir det en mer avancerad lösning för den som vill göra sina egna lösningar som är mer avancerad än de HTML-sidor som Disgen kan leverera idag.

Men med all respekt för er som åker på merarbete nu när vi ändrat i Disgen - hur kan vi komma överens om en gränsyta i Disgen som inte ändras i framtiden, så att de som vill kan göra en bättre webbpresentation än den Disgen tillhandahåller idag?