Resultat 1 till 30 av 75

Ämne: ID-nummer i Disgen 2016

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Jag satt i veckan och skulle konvertera till DG2016 men fick då upp att det fanns fel i min databas och att det måste rättas först. Hur sjutton ska jag hitta individ nr 1269??? Nej - med vad jag läst här i tidigare inlägg så tror jag att jag stannar kvar med Disgen 8.2d så länge (trots att jag betalat för den nya versionen 2016).

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Tommy, att vi inte informerat om det är väl ändå inte korrekt. Du kan från Hjälp-menyn i Disgen gå till "Nyheter (och kända brister)" och läsa. Och utan att titta i detalj i tidigare Diskulogen så tror jag mig bestämt att ha skrivet om det där också. Det är ju synd att du inte sett det. Men tillbaka till min tidigare fråga så att jag kan förstå ditt problem i detalj "Hur ser din koppling ut mellan person och dokumenten? Exemplifiera."
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Siv, oavsett om du syftar på en person i Disgen 8 eller Disgen 2016 så är de sökbara på sina ID, så det kan inte vara så knepigt. Men du kan också ta kontakt med en fader och be om hjälp.

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Tommy, att vi inte informerat om det är väl ändå inte korrekt. Du kan från Hjälp-menyn i Disgen gå till "Nyheter (och kända brister)" och läsa. Och utan att titta i detalj i tidigare Diskulogen så tror jag mig bestämt att ha skrivet om det där också. Det är ju synd att du inte sett det. Men tillbaka till min tidigare fråga så att jag kan förstå ditt problem i detalj "Hur ser din koppling ut mellan person och dokumenten? Exemplifiera."
    Jag hittar inte den upplysningen, var stod den någonstans?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    "Den gamla identiteten som bestod av flocknr och ett löpnr används inte länge. Som du vet var det inte en unik identitet. Men du kan få med den från Disgen 8 i samband men konverteringen. I Disgen 2016 används istället ett unikt löpnr för alla personer i en datamapp."

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Jag uppfattade det att man kunde få med den gamla identiteten i Disgen 2016 inte bara informationen om vilken identitet individen hade tidigare, den omkullkastar hela min koppling till individerna när jag i olika dokument hänvisar till de olika individerna, det blir väldigt mycket merjobb. Så det enklaste är att hålla sig till Disgen 8,2 det är min rekommendation till alla som har en hemsida, för nybörjarna spelar det ingen roll. Jag pratade med en fadder också per telefon när jag var och handlade, svårt att koncentrera sig per telefon när man inte sitter vid datorn, bättre med ett skriftligt svar. Han nämnde något om vid alternativ 4 kan du bocka i att du vill ha dina gamla id nummer så har du den informationen och ditt Disgen 8.2 finns alltid kvar.

Bara konstatera att Disgen 2016 är ingenting för mig tillsvidare!

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Tommy, jag skulle veta HUR du gör kopplingen mellan person och bilder/kartor så jag kan förstå varför det inte fungerar.

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Tommy, jag skulle veta HUR du gör kopplingen mellan person och bilder/kartor så jag kan förstå varför det inte fungerar.

Alla bilder och kartor har jag döpt till individnumret för att inte förväxla dom i TNG, många individer har samma namn både för och efternamn med ID numret skiljer dom åt

Alla kartor som jag hämtat från olika käller väljer jag i TNG till vilken eller vilka individer dom är knutna till, exempelvis kan många olika individer ha olika individ nummer ha samma födelseplats, begravningsplats osv

Så mycket enklare då om individerna behöll sina gamla individ nummer från Disgen 8, nu gör dom inte det utan dom är ändrade.

Jag kan naturligtvis döpa om alla bilder, se till att gå in på samtliga kartor och välja att dom ska tillhöra en annan individ/individer men det är ett tidsödande arbete och jag vill helst inte ägna för stor tid åt teknikaliteter utan ägna tiden åt Släktforskning istället, därför fortsätter jag med Disgen 8.2 tills Disgen 2016 fungerar för mig?

Hoppas att bilderna kom med nu som kanske förklarar lite hur både jag och många andra jobbar när vi har hemsidor.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Klokt beslut att stanna kvar med Disgen 8.2 jag gjorde likadant, har också betalt för Disgen 2016 som är oanvändbart för mig, om jag inte vill börja om från början och skriva in tusentals individer igen...

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Hur många som använder Disgen kan tänkas påverkas?
    Dvs har en situation där de själva har länkat till en referens (individnummer) som inte längre finns.
    Är man hjälpt av att få en korsreferenslista mellan gamla och nya id? Eller har ni förslag på någon annan enkel åtgärd?

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073

Individnummer

Jag har pratat med de som kan programmering och de säger att det inte alls skulle var omöjligt att behålla de gamla individnumren. Men det är väl enkelt för nya medlemmar att börja med nya Disgen så varför ta hänsyn till os som troget har betalt in medlemsavgiften till DIS. Men det är enkelt att lämna DIS.

Delphinuss avatar
    Kjell Arnesson
    Medlemsnr
    13148
    Det är väl bara att konstatera att en gedcom-export från Disgen2016 för att uppdatera en hemsida baserad på en gedcom-export från Disgen 8.2.d kvaddar hela siten.

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Citat Ursprungligen postat av Delphinus Visa inlägg
    Det är väl bara att konstatera att en gedcom-export från Disgen2016 för att uppdatera en hemsida baserad på en gedcom-export från Disgen 8.2.d kvaddar hela siten.

Precis vad som hände mig, så jag har gått tillbaks till Disgen 8.2.d igen, det var felköp att köpa Disgen 2016. Jag tog för givet att Disgen 2016 var bakåtkompatibelt, efter 42 år på SVT så kanske man tar en del saker för givet?

Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Kjell Arnesson det är vad jag försökt att få dom att förstå men där kör man huvudet i väggen.
    Dom lever i sin egna lilla värd där inget får rucka deras intentioner. Hur man än förklarar hur
    en dynamisk sida fungerar så blir det som goddag yxskaft.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Som DIS-medlem kan jag, baserat på frågan:

Hur många som använder Disgen kan tänkas påverkas?
    inte undgå att undra om DIS i den verksamhet som föreningen bedriver, med berått mod och avsiktligen bortser från de behov av bakåtkompatibilitetskaraktär som medlemmar, även om de är i minoritet, har.

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Citat Ursprungligen postat av BrJohan Visa inlägg
    Som DIS-medlem kan jag, baserat på frågan:

inte undgå att undra om DIS i den verksamhet som föreningen bedriver, med berått mod och avsiktligen bortser från de behov av bakåtkompatibilitetskaraktär som medlemmar, även om de är i minoritet, har.
    Jag är inne på samma linje, hur tänkte programmerarna på DIS?

Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Håller fullständigt med dig Bror Johansson. Dom är bara ute efter att vi som har en dynamisk sida för vår släktforskning skall lösa deras problem på för dom enklast möjliga sätt.
    Hur svårt hade det varit att skapa en relationsdatabas där man kunde välja : Vill du behålla dina gamla ID-nummer? Så fungerar andra släktforskningsprogram. Och på frågan dom ställer "Hur många som använder Disgen kan tänkas påverkas"? Där kan bara gissa precis som vilken som helst. Har man intresse av att sälja en bra produkt så kan det generera hur många som helst som via mun mot mun metoden skulle vilja rekommendera DIS 2016. Men antagligen så fanns det ingen i den slutna kretsen av programvarutestare som hade en dynamisk hemsida. Därav uppstod detta problem. Gör om och gör rätt anser jag för att det skall bli någon succé.

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Hur ska man som släktforskare komma med enkla åtgärder som en programmerare har gjort? Som släktforskare är man minst sagt dålig på programmering av släktforskningsprogram, åtminstone är jag det.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Kan vi lyfta nivån lite. Jag försökte inbjuda till lite konkreta förslag på vad vi kan göra för att underlätta.

Jag har inte tidigare sett eller förstått att även GEDCOM är inblandat i sammanhanget.

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Kan vi lyfta nivån lite. Jag försökte inbjuda till lite konkreta förslag på vad vi kan göra för att underlätta.

Jag har inte tidigare sett eller förstått att även GEDCOM är inblandat i sammanhanget.
    Jag förstod nog inte dom konkreta förslagen?

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Citat Ursprungligen postat av MacTommy Visa inlägg
    Jag förstod nog inte dom konkreta förslagen?
    (Inlägg #32) Är man hjälpt av att få en korsreferenslista mellan gamla och nya id?

Ett annat förslag - skulle det hjälpa med en valmöjlighet vid gedcomexport från Disgen 2016 som, om man väljer den, medför att "individnumren" i gedcomfilen (dvs @Ixxxxxx@) istället konstrueras med hjälp av index och ev flocknr från den gamla databasen, om dessa nummer överfördes vid exporten? Alltså att "individnumren" i gedcomfilen skulle se ut som i 8.2 för de personer som fanns i den gamla databasen?
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Hur många gånger skall vi behöva förklara för att få dig att förstå det mest elementära i släktforskningsprogrammet DISGEN och andra likvärdiga program.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/GEDCOM

Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475

Så här skrev jag tidigare till dig 2016-04-25:

Leffe47 är uppkopplad nu
    Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Så här är det i mitt fall Christer. Jag köpt en sida av en amerikan och hans sida kan du se här:
    http://www.tngsitebuilding.com/

Den sida som jag har köpt och modifierat lite hittar du här:
    http://www.ellestad.se/

Detta är alltså inte en vanlig exporterad html-sida från Disgen utan en dynamisk sida med en egen databas.
    Alltså en sida med .php. Vad jag gör för att få denna sida att fungera är att jag genererar en Gedcom från Disgen 8.2 med alla noteringar. Alltså inga bilder eller annan media. Bilder på släktingar, kartor, gravstenar etc. laddar jag upp via en ftp klient i mitt fall FileZilla. Alla individer som jag för in i disgen tilldelas utan min inverkan ett ID-nummer. Och det är detta nummer som registreras via Gedcom-filen på min hemsida. På så sätt har jag följdaktligen satt ID-numret som ett prefix på alla min textdokument och foton i min släktforskningsmapp i min dator. Och då har jag fått en struktur på min forskning. Nu om jag på samma sätt med Disgen 2016 genererar en Gedcom-fil så blir alla individers ID-nummer ändrade i förhållande till Disgen 8.2. Och då om jag skulle ladda upp den Gedcom-filen till min sida så kommer sidan inte att fungera eftersom alla individers unika nummer inte längre stämmer. Min enda chans att kunna använda Disgen 2016 är om jag sätter mig ner och ändrar alla nya ID-nummer på mina dokument. Idag har jag 8.702 registrerade personer. Och eftersom varje individ har minst 3 dokument per skalle så blir det 26.106 ändringar. Jag har bara basflocken i Disgen 8.2. Hoppas att bilden klarnar.

Och du har fortfarande inte förstått vad en Gedcom-fil är.

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Se även mitt inlägg ovan 2016-04-25 16:10.
    I alla externa applikationer, som refererar till individnummer eller filnamn baserade på individnummer i Disgen 8, måste referenserna ändras eftersom individerna har fått andra individnummer i DG2016, var sig GEDCOM är inblandat eller inte! Det är inte mer komplicerat än så, men för många en allvarlig nackdel med att gå över till DG2016.

Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Kan det bero på att du och jag som har påbrå från Lycksele som gör att vi förstår problemet? :-)

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073

Men GEDCOM är väl mycket viktigt, använder man inte GEDCOM i Disbyt har jag för mig? Och Disgen 2016, har många Betatestare lämnat sina synpunkter? Och var det någon av Betatestarna, om nu dom testat programmet, arbetat med en extern hemsida?

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Edgar, Tommy: Är det någon av de två förslagna åtgärderna i inlägg 48 som skulle förbättra situationen för er?
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •