Resultat 1 till 30 av 75

Ämne: ID-nummer i Disgen 2016

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    "Den gamla identiteten som bestod av flocknr och ett löpnr används inte länge. Som du vet var det inte en unik identitet. Men du kan få med den från Disgen 8 i samband men konverteringen. I Disgen 2016 används istället ett unikt löpnr för alla personer i en datamapp."
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  2. #2

    Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Ort
    Norsborg
    Inlägg
    21
    Jag uppfattade det att man kunde få med den gamla identiteten i Disgen 2016 inte bara informationen om vilken identitet individen hade tidigare, den omkullkastar hela min koppling till individerna när jag i olika dokument hänvisar till de olika individerna, det blir väldigt mycket merjobb. Så det enklaste är att hålla sig till Disgen 8,2 det är min rekommendation till alla som har en hemsida, för nybörjarna spelar det ingen roll. Jag pratade med en fadder också per telefon när jag var och handlade, svårt att koncentrera sig per telefon när man inte sitter vid datorn, bättre med ett skriftligt svar. Han nämnde något om vid alternativ 4 kan du bocka i att du vill ha dina gamla id nummer så har du den informationen och ditt Disgen 8.2 finns alltid kvar.

    Bara konstatera att Disgen 2016 är ingenting för mig tillsvidare!

  3. #3
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    Tommy, jag skulle veta HUR du gör kopplingen mellan person och bilder/kartor så jag kan förstå varför det inte fungerar.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  4. #4

    Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Ort
    Norsborg
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Tommy, jag skulle veta HUR du gör kopplingen mellan person och bilder/kartor så jag kan förstå varför det inte fungerar.


    Alla bilder och kartor har jag döpt till individnumret för att inte förväxla dom i TNG, många individer har samma namn både för och efternamn med ID numret skiljer dom åt

    Alla kartor som jag hämtat från olika käller väljer jag i TNG till vilken eller vilka individer dom är knutna till, exempelvis kan många olika individer ha olika individ nummer ha samma födelseplats, begravningsplats osv

    Så mycket enklare då om individerna behöll sina gamla individ nummer från Disgen 8, nu gör dom inte det utan dom är ändrade.

    Jag kan naturligtvis döpa om alla bilder, se till att gå in på samtliga kartor och välja att dom ska tillhöra en annan individ/individer men det är ett tidsödande arbete och jag vill helst inte ägna för stor tid åt teknikaliteter utan ägna tiden åt Släktforskning istället, därför fortsätter jag med Disgen 8.2 tills Disgen 2016 fungerar för mig?

    Hoppas att bilderna kom med nu som kanske förklarar lite hur både jag och många andra jobbar när vi har hemsidor.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #5

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    504
    Christer, se även mitt inlägg från 1016-04-22 kl 22:17.
    Många släktforskare liksom jag skapar ett externt skal, t.ex. i form av web/htmi-sidor, som länkar till bl.a. ansedlarna som exporterats av Disgen. Ansedlarnas filnamn och därmed länkarna är baserade på personernas ID-nr i Disgen. Om ID-numren ändras i Disgen, ändras också filnamnet för den personens ansedel vid Disgen-exporten och länken i det externa skalet blir felaktig. Om man går över från Disgen 8.2 till Disgen 2016, måste man alltså ändra alla länkar i det externa skalet. Där hjälper alltså inte alls möjligheten att få över DG8:s unika ID-nummer (flocknr:individ) som referens i DG2016.

  6. #6

    Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Inlägg
    17
    Håller fullständigt med dig Edgar. Jag tycker vi har förklarat problemet flera gånger i detalj men det verkar som vi snackar för döva öron. Förmodligen så har dom inte en lösning. Och det svaret hade jag kunnat acceptera. Men alla som framhåller problemet som har en hemsida med vår forskning får samma svar: "Hur ser din koppling ut mellan person och dokumenten? Exemplifiera". Börjar undra efter alla förklaringar vem det är som inte förstår. Jag trodde intresset att kunna sälja en produkt som har utvecklingspotential var större. Men jag börjar att resignera.

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 874
    Ja det kanske jag som är trög men eftersom jag inte jobbat med den delen så undrar jag. Eftersom det finns många olika sätt att lösa samma situation så är det bra att veta hur ni gör. Som jag uppfattar så arbetar Tommy och Edgar på lite olika sätt. I Tommys fall verkar det vara kopplingen mellan ansedel och filer som fallerar. Men om filnamnen finns på resp person så måste det vara grupperingen av filer som ger problem med kopplingen.
    Edgar verkar ha både det problemet också och att han gjort en separat koppling till resp ansedel.
    Samtidigt tycker jag mig se en mer stabil struktur för de exporterade filerna än vad jag hört nämnas om de tidigare. Men här får någon annan komma in och hjälpa till.
    Men jag är lite överraskad om inte en komplett html-export ger ett konsistent resultat.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •