-
Mitt fall är mycket enkelt. Det gäller Disgens HTML-exporterade sidor. Jag har, liksom många andra släktforskare som jag sett på nätet, gjort ett användarskal för att enklare hitta vissa personer än att gå via Disgens indexlistor. I mitt fall har jag t.ex. en meny med intressanta personnamn och därifrån en länk till Disgens motsvarande HTML-sida, i de flesta fall personens ansedel men i vissa fall personens stamtavla. På en textsida (HTML) har jag bl.a. en byhistoria och därifrån också länkar till vissa omnämnda personers ansedlar. Bl.a. ansedlarnas filnamn är knutna till personernas individnummer i Disgens databas. Det fungerar alldeles utmärkt, HTML-exporten ger alltid ett konsistent resultat. Men eftersom Disgen2016 har andra individnummer för personerna, kommer HTML-exporten från Disgen2016 att ge andra filnamn för personerna än HTML-exporten från Disgen8. Om man skall använda Disgen2016:s HTML-export, måste man alltså ändra alla länkar i användarskalet, vilket kan bli ett ganska omfattande jobb.
Nu är väl skadan redan skedd. Disgen2016 är ute och jag har sett användare som redan har gjort användarskal som länkar till Disgen2016:s HTML-export och om man ändrar nu, råkar de illa ut i stället. Man får väl använda Disgen8 så länge, tills man orkar sätta sig ned och ändra länkarna.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler