Resultat 1 till 30 av 75

Ämne: ID-nummer i Disgen 2016

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Inlägg
    17

    ID-nummer i Disgen 2016

    Ge mig en lösning på hur jag skall få tillbaka min entusiasm för Disgen 2016.
    I mina ögon anser jag att det sätter käppar i hjulet. För om man har en dynamisk hemsida för sin släktforskning och dess individer är uppbyggt av dom ID-nummer som Disgen 8.2 har genererat så blir det totalt kaos om man använder Disgen 2016.
    För om du tar ut en Gedcom från Disgen 2016 och laddar upp den till hemsidan så fungerar inga länkar åt något håll. Däremot om man är nybörjare på sin släktforskning så har det ingen betydelse. Men om låt säga man har 8.000 individer och kanske i snitt 3 stycken dokument till varje individ så blir det ett otroligt arbete att döpa om alla individer och dokument till dom nya ID-numren som Disgen 2016 konverterar till. Ge mig en smart lösning och jag skall gå över till Disgen 2016 som jag har betalt. Annars får man snällt fortsätta att använda Disgen 8.2.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Hur ser din koppling ut mellan person och dokumenten? Exemplifiera.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Leif Ellestad
    Medlemsnr
    41475
    Inlägg
    17

    ID-nummer i Disgen 2016

    All min dokumentation på varje individ sparar jag i en mapp som heter "Min släktforskning" i min dator.
    Varje personfoto, gravstensfoto, textdokument och så vidare sparas med ID-numret som Disgen 8.2 genererat. ID-numret sätts före varje dokument för att att få en struktur. När sedan dessa dokument inklusive Gedcom-fil laddas upp till min hemsida så kan jag gå in och länka dessa till rätt individ. Om jag skulle exportera en Gedcom-fil från Disgen 2016 till min hemsida så kommer följaktligen inte länkarna att fungera eftersom ID-nummer nu inte stämmer med min databas på min domän. För att jag på ett enkelt sätt skulle kunna börja använda Disgen 2016 så skulle jag vara tvungen att på mitt nuvarande system bli tvungen att numrera om tusentals dokument och dessutom behöva sitta och länka om allt på hemsidan. Själv har jag cirka 8000 individer men det finns ju dom som har betydligt fler. Och hur dom kommer att göra har jag inte en aning om.

  4. #4

    Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Ort
    Norsborg
    Inlägg
    21

    Disgen 2016 problem

    Jag har exakt samma problem, ingen information från DIS att individ numren ändras från Disgen 8.2 som jag använt i många år. Hade jag vetat det hade jag aldrig köpt Disgen 2016!!! Trots snygg grafik men det betyder inte allt.

    Nu har jag bara drygt 2000 individer så det går väl att arbeta om hela min databas men det är ett himla arbete som jag inte vill göra, så jag fortsätter att använda Disgen 8.2

    Leif Ellestad har nästan 9000 individer så jag förstår honom till fullo att han inte vill börja om med sin databas!!!

    Så jag vill VARNA de som använder Disgen 8.2 att ta sig en allvarlig funderare inann ni helt går över till Disgen 2016, för nybörjare spelar det ingen roll men jag vet inte hur det blir om man får en Gedcom fil från någon som har Disgen 8.2 och sen får en ny gedcomfil när dom konverterat till Disgen 2016?

    Förvirrande är milt sagt!

    Det finns ingen anledning att skapa nya problem, det räcker med det som är tycker jag!

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Tänkte titta på förutsättningarna för att med ett par programsnuttar skapa en översättningstabell och sen byta identiteterna i någon referensfil.

    En GEDCOM fil innehåller inte Dg8 identiteten.

    Trodde att XML skulle vara ett bra alternativ men kan inte hitta båda identiteterna i samma fil.
    I export till annan databas finns Dg8 identiteten men inte den för oss synliga personidentiteten i Disgen 2016.
    I export till egen databas finns inte Dg8 identiteten.

    Om jag nu inte tänker fel på något sätt skulle man förlora Dg8 identiteten om man av någon helt annan anledning vill exportera, ändra något och därefter sedan importera filen igen.

    Eller överlever Dg8 identiteten en sådan import? Har inte vågat testa!

  6. #6

    Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Ort
    Norsborg
    Inlägg
    21
    Just inte våga, det är bra det skulle inte heller jag våga.

    När vi gick över till Comhem med våra telefon abonnemang så ändrades telefon numret, vi hade så fint nummer 08-531 91 531 så det ville vi behålla, Telia svarade "Tyvärr det är helt omöjligt när man ändrar databas osv..." Sen läste jag efter ett halvår att EU bestämt att man skulle få bibehålla sitt telefon nummer om man bytte operatör, databas eller vad det månne vara. Tog kontakt med Telia igen som skulle undersöka, efter två veckor fick vi svar och telefon numret ändrades tillbaka till vårt gamla nummer 08-531 91 531 och de bifogade en blomstercheck på 100 kr och bad om ursäkt. Man får numera också bibehålla sitt mobil nummer när man byter operatör. Läste om att det på sikt ska bli lättare att byta bank och bibehålla sitt kontonummer, så mycket går att lösa nu för tiden med datorernas hjälp...datorn ska vara till hjälp för användaren och inte skapa nya problem vid en konvertering eller migrering. Jmf. med när man köper en ny iMac, har man haft TimeMachine så får man tillbaks ALLT och EXAKT som det såg ut innan. När man köper något nytt program vill man i förväg veta kända brister tycker jag jag och med konverteringen från Disgen 8.2 till Disgen 2016 så är det här med individnumren en STOR brist, åtminstone för mig!

  7. #7
    Jag har också problem med 2016, id-numren stämmer inte, det finns inga id-nummer när man som jag använder utskrift- släktmatrikel-granska för att kolla mina uppgifter. I 8.2 var det bara att notera numret och använda sök. Jag har köpt ett program som jag inte vill använda ! Det är släktforskning som jag är intresserad av, inte att krångla med ett sådant här program.

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    926
    Hej alla,
    Det är viktigt att vi får en bra lösning på detta problem. Har fått svara på detta i ett flertal fadderärenden, och även på flera frågor här i DIS-Forum. Vi behöver ett fält för en entydig identifiering av personerna, som användaren själv har kontroll över, som blir beständig även via Gedcom och över Disgens olika versioner. Till det behövs hjälpmedel för att t.ex. föra över 8.2d identitetsnummer till detta fält, eller att skapa utgående från Dg2016 nuvarande databasnyckel, och att detta fält även kan användas som filnamn vid HTML-export.
    Jag förstår att det medför stora förändringar i programmeringen, så det kommer nog att ta sin tid, och tar då viktig tid från de nya funktioner som många andra forskare vill ha in i Disgen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Ort
    Norsborg
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av 37053 Visa inlägg
    Jag har också problem med 2016, id-numren stämmer inte, det finns inga id-nummer när man som jag använder utskrift- släktmatrikel-granska för att kolla mina uppgifter. I 8.2 var det bara att notera numret och använda sök. Jag har köpt ett program som jag inte vill använda ! Det är släktforskning som jag är intresserad av, inte att krångla med ett sådant här program.
    Håller med, det är forskningen som är viktigast, sitta och ändra hundratals eller tusentals ID nummer för att anpassa sig till Disgen 2016 känns inte meningsfullt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •