Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Gifte Levnadsbeskrivning

  1. #1

    Ann-Charlotte Lindberg
    Medlemsnr
    10210
    Inlägg
    25

    Gifte Levnadsbeskrivning

    Hej!
    I Levnadsbeskrivningen saknar jag uppgift om giftermål med årtal. Detta fanns med i Disgen 8 och man kunde lätt se var giftermålet hörde hemma i personens liv.
    Man kan nu se att det finns en fru, men måste bläddra vidare för att se årtalet för giftermålet.
    Varför är det borttaget
    undrar
    A-C Lindberg

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det var endast i "Ändra personnotiser" du kunde se uppgifter om äktenskapet inte i "Visa personens notiser" i Disgen 8. Och precis som idag är det i relationen du kan göra uppdateringar.
    Jag tror inte vi kommer att lägga in relationerna i Levnadsbeskrivningen men man skulle kunna tänka sig att i någon form visa från/till-år i panelen Partner. Hur känner du för det?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Ann-Charlotte Lindberg
    Medlemsnr
    10210
    Inlägg
    25
    Tack för svar!
    Har alltid gått in under knappen Notiser till vänster på skärmen för att få en överblick över personernas liv utan tanke på att huvudfunktionen varit att göra ändringar. Givetvis har ändringarna gjorts därifrån.
    Ledsen men jag förstår inte riktigt vad Du menar panelen. Partner.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Om du tittar i personöversikten till höger har du rutor/paneler med Föräldrar, Partner, Barn etc (om du inte stuvat om dem själv)
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Kjell Adle
    Medlemsnr
    25723
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Tycker det blir tydligare om giftermålet visas i Levnadsbeskrivningen. Men Ditt förslag med en komplettering i panelen Partner kanske kan vara ett alternativ.

  6. #6

    lotte janheden
    Medlemsnr
    23269
    Inlägg
    24
    Samma önskemål har jag också lyckats peta in någonstans i forumet. Om det inte går att få in i Levnadsbeskrivningen, så bör det finnas en panel, som man kan sätta under Partner, där man kan se årtal men förhoppningsvis även ort för giftermålet.

  7. #7

    Göran Svensson
    Medlemsnr
    4866
    Inlägg
    4

    Utskrift Levnadsbeskrivning

    Det största problemet med Disgen 2016 kommer vid utskrift.

    Först kommer födelse och dop.
    Sedan kommer flyttningar och ev. bilder.
    Därefter kommer död, dödsorsak och begravning.

    Sist av alla notiser kommer vigseln!!
    Denna ordning är helt fel. Dessutom har jag ingen möjlighet att ändra på placeringen.

    Mitt förslag är att låta relationsnotisen finnas med bland notiserna i levnadsbeskrivningen med möjlighet att placera den i korrekt tidsordning bland övriga notiser och bilder. Då först får man en bra levnadsbeskrivning.

    Jag har bröllopsbilder på mina anor så långt tillbaka som det finns bilder. Dessa bilder vill jag givetvis placera tillsammans med vigselnotisen. Den möjligheten finns inte i Disgen 2016. Här kommer relationsnotisen och bröllopsbilden på helt olika platser. Detta är förvirrande för läsaren!

    När man gjort så stort arbete med att samla in alla uppgifter vill man ju också presentera dem på ett bra sätt, så att man fångar läsarens intresse, och inte bara gör honom/henne förvirrad.

  8. #8
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Göran, jag har noterat ditt utskriftsförslag (#2911). Jag gissar att du syftar på Ansedel eller är det an- och stamtavla också?
    Relationerna är inte samma naturliga del av levnadsbeskrivningen som i Disgen 8 men å andra sidan så är utskriften, såvitt jag kan se, inte förändrad sedan Disgen 8.
    Senast redigerat av Christer den 2016-05-31 klockan 12:51.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  9. #9

    Göran Svensson
    Medlemsnr
    4866
    Inlägg
    4
    Hej Christer!
    Ja, jag syftar både på Ansedel, Antavla och Stamtavla.
    Visst är utskriften förändrad från Disgen 8 till Disgen 2016.
    Jag har gjort två exempel, men de är för stora för att lägga in här, så jag mailar dem direkt till dig.
    Lägg särskilt märke till sista notisen i Ex2. Här ser man tydligt att vigseln kommer efter begravningen. Fel ordning på händelserna, enligt min åsikt.
    Fråga: är det av någon särskild anledning man lagt relationsnotiserna sist vid utskrift?

  10. #10

    Sten Palmqvist
    Medlemsnr
    7386
    Inlägg
    5
    Såg denna nu när jag sökte på en annan sak. Jag tycker absolut att giftermål liksom skilsmässa är händelser som tillhör levnadsbeskrivningen och det är en stor nackdel att de inte är med där vare sig i Personöversikt eller i utskrift av ansedel.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •