Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Konvertering till disgenorter

  1. #1

    Carina Kjerrström
    Medlemsnr
    44815
    Inlägg
    29

    Konvertering till disgenorter

    Vet inte om jag fattat det hela rätt men är det så att en ort blir en disgenort först när man lagt in den via den lilla lampan till höger? Jag har över 4000 orter att gå igenom.
    Vad har det för betydelse om man inte gör om alla orter till disgenorter?

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Det finns flera fördelar. T.ex. om du ska använda kartor så får du med dig koordinater och kan själv lägga in dem för egna orter. Men framförallt så har du bara en stavning på orten och kan vara säker att du hittar alla relevanta personer när du söker. Du kan dessutom enkelt bygga en ortshierarki som torp - gård- by- församling etc. Jag har vant mig med att använda det och trivs med det. Trots att jag fortfarande har en he del orter kvar att konvertera.
    Du kan läsa mer i vår handledning
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Carina Kjerrström
    Medlemsnr
    44815
    Inlägg
    9
    Tack Christer för ditt svar. Jag följer ditt råd.

  4. #4

    Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Inlägg
    161
    Christer, du skriver: Du kan dessutom enkelt bygga en ortshierarki som torp - gård- by- församling. Omman bygger som du förslår kommer verktyget konvertera till disgenorter inte att fungera. t.ex. om man läser in en redigerad XML-fil som jag gjorde. Då måste man konvertera till disgenorter igen och den tredje nivå kunde inte läsas!. Hela tiden förslår programmet att lägga upp nya ortreferenser på nivå 3 fast den finns på nivå 3 eller 4. 1=Disgens församling, 2=byn, 3=gården, 4=gårdsnumren och torpen. Har frågat på många ställen om detta men inga lösningar finns tydligen. Man måste avbryta varje gång och koppla nivåerna 1,2,3 ner till den 4 nivån manuellt. Funktionen med samma nivå/OK fungerar bara på på nivå 2. Då skapas en massa dubletter på olika nivåer om man "lyder" konverteringsprogrammet.
    ÄR det nån som har en lösning? sitter med över 100.000 ortreferenser på olika nivåer. Har kör rätt många men varje gång jag startar konverteringsprogrammet börjar det om från början!!
    Man skall ju kunna starta och starta om en ghandboken men jag undrar jag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •