Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: nya flaggor i Disgen 2016

  1. #1

    Ann-Charlotte Lindberg
    Medlemsnr
    10210
    Inlägg
    25

    nya flaggor i Disgen 2016

    Hej!
    Har använt flaggor i Disgen 8 och tyckte det var bra att kunna skilja ut olika saker.

    Vid konverteringen har allt förts över o i rutan för flaggor står det först Flock 0 Basflock o under det namnet på flocken.
    När jag igår skapade en ny flagga kom endast namnet på flaggan upp och inte texten Flock 0 Basflock. Skall man lägga till det också eller spelar det ingen roll. Förstår inte skillnaden.
    A-C Lindberg

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Gå till menyn Redigera och välj Flaggor för att kolla vilka flaggor som skapats vid konverteringen. Känner du igen situationen bättre då?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Ann-Charlotte Lindberg
    Medlemsnr
    10210
    Inlägg
    25
    Uttryckte mig tydligen dåligt. Inga problem att skapa en ny flagga, men jag
    menade att endast namnet på nya flaggan kom upp på levnadsbeskrivningen och inte Flock 0 Basflock, som det står på alla överförda flaggor. Måste man klicka fram texten Flock 0 Basflock också för att det skall fungera?

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    De flaggor du hade i Dg8 skall ha fått samma namn i Dg2016.
    Flock 0 Basflock är en ny flagga som sätts av konvertering för alla personer i en flock i Dg8, OM du valde att det skulle göras så.
    När du skapar en ny flagga i Dg2016, kan du ge den vilket namn som helst, har inget med flockar att göra.
    Och du kan ändra namnet när/om du vill.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  5. #5

    Ann-Charlotte Lindberg
    Medlemsnr
    10210
    Inlägg
    25
    Tack så mycket!

  6. #6

    Christel Gunnarsson
    Medlemsnr
    40097
    Inlägg
    2
    Hej!
    I Disgen 8 har jag definierat flaggor för "saknar källa födsel", "saknar källa död", "källa finns såväl för födsel som död" etc etc.
    Då jag konverterade till Disgen 2016 följer inte dessa flaggor med. Vad har jag gjort för fel - eller hur gör jag för att få dessa flaggor med ini i Dis 2016?

    Med vänlig hälsning

    Christel

  7. #7

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det är så att det är bara de flaggor från Dg8, som verkligen ANVÄNDS, som tas över till Dg2016.
    De som INTE ANVÄNDS kommer ej med.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  8. #8

    Christel Gunnarsson
    Medlemsnr
    40097
    Inlägg
    2
    Hej - vad menar du med "används"? Jag har angett aktuell flagga (se ovan) för resp person beroende på hur forskningsläget är dvs om jag t ex vet eller inte vet källan för födsel.

    Med vänlig hälsning

    Christel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •