Hej igen Rune!

Om jag inte missminner mig fullkomligt är just detta med ett "g" eller "gift" mellan kvinnans två namn något som Disbyt ombuden har klagat på alla tider, eller i väldigt många år.

Jag vet i alla fall att när jag första gången skickade in ett Disbyt utdrag, för så där en 10 - 15 år sedan, fick reda på att jag borde plocka bort det. Om det så är "mitt" ombud som har varit lite kinkig eller ej vet jag inte.

Jag har i alla fall sedan då plockat bort det, även om det fortfarande kan finnas gamla inmatningar där det finnas kvar, men jag tror jag har fått rensat i alla fall 99%.

Men visst byter kvinnor namn ibland, även utan att gifta sig. Å andra sidan bör det ju framgå av forskningen, om namnbytet är resultatet av ett gifte eller av ett namnbyte utan gifte.

Det kan ju förekomma att kan i en kvinnas senare liv upptäcker att hon har varit gift, men man vet inte med vem än, utöver hans efternamn. Så går den uppgiften ju att lägga in som ett gifte utan datum och en make med enbart efternamn.

Problemet är ju företrädesvis ett 1900 tals fenomen och där går det ju ibland att klura ut vem maken är/var med hjälp av Sveriges Dödbok.