Hej,

Det vanligaste rådet (samt även förmodligen vanligast förekommande) för kvinnors efternamn är att bara ange flicknamnet och inget mera. Namnbyten, förutom giftermål, de sista ca 100 åren kräver oftast någon form av förklaring och lämpar sig då bättre i levandsbeskrivningen, tycker jag.

Det är så jag själv gjort och har aldrig upplevt några problem med att söka och hitta, varken i egna databasen, Disbyt eller andra databaser. Det är ju trots allt en begränsad mängd av "moderna" uppgifter som finns med i Disbyt, även om det med åren kommer att bli fler. För att inte missa något så söker jag oftare på ort än efternamn, för "moderna" kvinnor.

Det som jag tror finns med på önskelistan framöver är "gårdsnamn" som till exempel "Busk" Margit Jonsson som är vanligt i norra Sverige och Norge, men aldrig förekommer här i Skåne. Jag har för mig att "mellannamn" och "smeknamn" också är med på listan över framtida förbättringar. Vi kan väl hoppas att även fler varianter av efternamn kommer att få sin egen notisrad, men det lär bli ett grannlaga arbete att ändra tidigare inmatade uppgifter om man placerat dem i nuvarande efternamns fältet.

Med den nya databasen på plats så har jag förhoppningar om att det nu är möjligt att komma vidare, även om detta kanske inte har högsta prioritet ännu. En sak i taget, så blir det nog bra.

Jag ser fram emot många förändringar till det bättre med tiden.
Anders