Instämmer! Det är centrumpersonens barn det handlar om. Visst är de syskon, men det finns ingen anledning att byta benämning på knapparna beroende på vilken ruta som är markerad. Det är bara förvirrande!
Instämmer! Det är centrumpersonens barn det handlar om. Visst är de syskon, men det finns ingen anledning att byta benämning på knapparna beroende på vilken ruta som är markerad. Det är bara förvirrande!
Vi har gjort det eftersom många medlemmar har haft synpunkter och ville ändra till att utgångspunkten blir den markerade personen.
Senast redigerat av Christer den 2016-05-11 klockan 07:34.
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus
Jag håller med dig Christer, det är många som trasslat in sig när de försökt lägga upp barnbarn i förhållande till centrumpersonen. Nu framgår det tydligt att det inte fungerar att göra detta utan att byta centrumperson. Ett bra förtydligande och därmed en klar förbättring eller???,
/Anders
Hej!
I likhet med Anders tycker jag det är en klar förbättring att knapparna för inmatning av barn ändrar sig från son/dotter till bror/syster när man har markerat ett av de tidigare inmatade barnen.
Jag har tappat räkningen på hur många kursdeltagare jag har hjälp med att rätta till när de har gjort fel i 8.2.d
Så den ändring skall utvecklarna ha all möjlig ros för.
Med vänlig hälsning
Hans-Peter Stülten
Jag kan i alla fall inte förlika mig med att knapparna "Son" och "Dotter" ändrar referens och benämning när något av barnen markeras. Familjeöversikten (hela fönstret) gäller centrumpersonens familj. Därför bör knapparna som tillhör fönstret, d.v.s. knapparna längst ned, referera till centrumpersonen, oberoende av vilken annan person som är markerad i fönstret. Så är det också för knapparna "Relation" och "Partner". Men inte för knapparna "Son" och "Dotter". Varför skall de knapparna ändra referens och inte de andra? Var ligger den logiken? Vore man konsekvent borde ju även knapparna "Relation" och "Partner" byta referens när "Son" och "Dotter" gör det, d.v.s. avse relation eller partner till det barn som råkar vara markerat, men det vill man väl ändå inte! Tänk logiskt, tänk om och tänk rätt.
Hej Edgar!
Jag tycker i motsats till dig just att det numera är logisk.
Det är fortfarande relativt centrumpersonen barnen läggs till, nu framgår det av knapp texten att även om du har ett barn markerat, är det inte en avkomma av detta barn men en bror eller syster till detta barn man läggar till.
Logisk och lättförklarligt för nybörjare.
Med vänlig hälsning
Hans-Peter Stülten
Varför gäller då inte samma logik för knapparna "Relation" och "Partner"? Hur förklarar man för en nybörjare att en annan logik gäller där? När man har yngsta (sista) barnet markerat, refererar två av knapparna INTE till det markerade barnet utan till centrumpersonen, två av knapparna till det markerade barnet och INTE till centrumpersonen. INTE logiskt.