Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bror-Syster

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Varför gäller då inte samma logik för knapparna "Relation" och "Partner"? Hur förklarar man för en nybörjare att en annan logik gäller där? När man har yngsta (sista) barnet markerat, refererar två av knapparna INTE till det markerade barnet utan till centrumpersonen, två av knapparna till det markerade barnet och INTE till centrumpersonen. INTE logiskt.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej Edgar!

Innan jag svarade på ditt inlägg vile jag kolla själv för en säkerhets skuld, jag ville inte bara gå på minnet, jag mindes nämligen inte det fenomen du beskriver.

Jag öppnade en familjeöversikt, markerade det yngsta barnet och la till först en partner för att se var den hamnade. Den hamnade precis som den skulle som partner till centrumpersonen.

Sedan provade jag lägga till en relation, även här med yngsta barnet markerat, åter hamnade relationen hos centrumpersonen, precis som den skulle.

Så det finns alltså inget ologisk i knapparna i familjerelations fönstret, samtliga fyra relaterar till centrumpersonen.

Till orientering kör jag Disgen 2016.1. Om det var annorlunda i Disgen 2016 eller i prereleasen kommer jag inte ihåg.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Det här är väl en strid om påvens skägg, egentligen. Jag borde inte ha använt benämningen ologisk. Det ligger naturligtvis en logik i knapparnas relationer hur man än ser det. Det ord jag skulle ha använt är inkonsekvens. De två knapparna "Relation" och "Partner" relaterar alltid till centrumpersonen. Texten i knapparna "Son/Bror" och "Dotter/Syster" ändras däremot beroende på vad som är markerat, d.v.s. relaterar ibland till centrumpersonen (son/dotter), ibland till ett barn (bror/syster). När det yngsta barnet är markerat, relaterar "Relation" och "Partner" till centrumpersonen, men texten i de andra två, "Bror" och "Syster", relaterar nu till yngsta barnet och INTE till centrumpersonen. Det är det som är inkonsekvent. Resultatet blir dock detsamma, oberoende av vad som står i knapparna. Ett nytt barn läggs in i familjen. Det viktiga är väl att man lär sig funktionerna och om nybörjare har lättare med Bror/Syster än Son/Dotter är det väl värt att ändra, trots den logiska inkonsekvensen.

Birgitta Svensson Hallgren
    Medlemsnr
    47213
    Vad gäller son/bror så tror jag det är en vanesak. Jag minns när jag började använda Disgen, hur konstigt det kändes att ha ett barn markerat och seden klick på att barnets skulle ha en son eller dotter. För mig ledde det till många felinmatningar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •