Resultat 1 till 8 av 8

mne: Klluppgift fr Fr- och Efternamn och fr Kn

Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Inlgg
    200

Klluppgift fr Fr- och Efternamn och fr Kn

Varfr kan man inte lagra det?

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stlten
    Medlemsnr
    25567
    Inlgg
    575
    Hej!

Jag frstr inte riktigt din frga.

Svl i Disgen 8.2d som i Disgen 2016 ligger kllangivelsen i samband med angivande av fdelsedag och ort, det ser bara annorlunda ut i 2016 dr du frst har ett fnster till namnet, sedan nytt fnster med uppgift om fdelse, dr kan du ange klla, precis som du gr i 8.2d.
    Med vnlig hlsning
    Hans-Peter Stlten

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlgg
    232
    r det inte s att svl fr- och efternamn som t.o.m. kn kan ndras till ngot annat n vad som anges i samband med fdsel?

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stlten
    Medlemsnr
    25567
    Inlgg
    575
    Hej!

Ju visst kan det ndras, men precis som i 8.2d finns kllangivelsen enbart vid sjlva fdelsenotisen. Jag har gjort s att om ett namn ndras ha en notis om nr och varfr, om det inte r s att efternamnet ndras i samband med vigsel, d ger det ju sig sjlv. Nu har jag inga i min forskning som har ndrat kn, men om det skulle dyka upp fr jag vl gra p samma stt, ha en notis.

Jag tycker det skulle vara bkigt och overskdligt med kllangivelse vid svl namn som fdelse, i 99% av fallen vill det ju vara samma klla.
    Med vnlig hlsning
    Hans-Peter Stlten

Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlgg
    176
    Jag tolkar namnndring som en hndelse i personens liv.
    Hndelser anger jag alltid som en notis i namnndringes fall blir det notistypen SPECIALNOTIS. D kommer bde datum nr namnbytet skett och klla med. Dock icke skbart.
    Vigsel r en relationshndelse dr anger jag vilket/vilka namn den nya familjen tar i en textnotis under vigsel.
    Jag behller ALLTID fdelsenamnet i Efternamnsfltet.

Dock saknar jag hur man lgger in MELLANNAMN , GRDSNAMN.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stlten
    Medlemsnr
    25567
    Inlgg
    575
    Hej!

Det r vl en del av problemet, om det nu r ett problem, att det finns nstan lika mnga stt att skriva in efternamnet som det finns slktforskare. Ngra behller namnet frn fdelsen, andra skriver in ndrade namn efterhand som de kommer, ngra skriver dem i en notis o.s.v i det ondliga.

Nej jag tycker det system man har i svl DG8.2d som i 2016, att kllangivelse vid inmatning frst kommer vid angivande av fdelses uppgifterna, r ett bra och verskdligt system. Sedan kan var och en ha sitt eget system, fr hur de vill ange namnndringar under livets gng.
    Med vnlig hlsning
    Hans-Peter Stlten

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlgg
    232
    P vilket eller vilka stt man hanterar namnndringar i Disgen, har jag inga synpunkter.

Ngra namnrelaterade reflexioner:

En namnndring r - oavsett skl - en hndelse. Sedan 1982 behver ett gifterml i Sverige inte innebra namnndring och ger i ett sdant fall inte upphov till ngon namnndringshndelse.

Som alternativ till dop som namngivningshndelse s har ju numera en speciell 'namngivning' blivit alltmera vanlig och borde rimligen noteras som sdan.

Fr andra trosbeknnare n kristna r det direkt olmpligt att anvnda 'dop' som hndelse.

Till namn-'problematiken' hr ocks att efternamn br tilltas ha prefix (af, von, de la, ...) och suffix (jr, sr, d.. ...) som br hanteras separat.

Fr egen del tillter jag mig att ocks notera hndelser som rr smeknamn.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stlten
    Medlemsnr
    25567
    Inlgg
    575
    Hej!

Nr det gller Dop eller namngivning finns ju mjligheten i Disgen 2016 att skriva in ngot annat dr det som frval str dop, i noterings menyn r det ju enbart markerat med en stjrna, nr du klickar p den kommer du till ett fnster dr dop r fr markerat, men finns i ett flt med nedt pil s du kan ndra eller skriva in ett nytt alternativ, till exempel namngivning.
    Med vnlig hlsning
    Hans-Peter Stlten

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •