Resultat 1 till 10 av 10

mne: Snabbare vg till ppna AD-klla

Tobias Wallin
    Medlemsnr
    18837
    Inlgg
    34

Snabbare vg till ppna AD-klla

Om jag vill snabbt hitta en hnvisning i AD mste jag idag klicka i fyra steg fr att komma rtt.

1. ppna sjlva notisen
    2. Klicka p lampan bredvid kllhnvisningen
    3. Klicka p "ndra" i klltrdet
    4. Klicka p "Visa" under koppling till AD

Det knns dumt att behva brja ndra kllan bara fr att jag vill titta p den.
    Jag nskar istllet en funktion mycket tidigare i kedjan, tex hgerklick direkt p notisen och ha "Visa klla" direkt som menyval.

Jag frstr att det kan bli krngligt om man har angivit flera kllor till samma notis, men man skulle kunna ha menyalternativet aktiverat enbart i de fall kllan r entydig.

Tobias

Tobias Wallin
    Medlemsnr
    18837
    Inlgg
    34
    Ingen har kommenterat mitt frslag. :-(
    Det tolkar jag som att det antingen inte var tillrckligt sttande fr att argumentera emot eller att ingen tyckte att det var tillrckligt intressant fr att hlla med.

Om jag trots detta nederlag skulle vilja framfra detta som ett formellt frslag, hur gr man d? Mnga andra trdar slutar med att ngon insatt person skriver "Framfr som frbttringsfrslag #xxxxx".

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlgg
    231
    Citat Ursprungligen postat av tobiaswallin Visa inlgg
    ... Om jag trots detta nederlag skulle vilja framfra detta som ett formellt frslag, hur gr man d? ...
    Via http://www.dis.se/sv/foereningen/funktionaerer.html ns fljande info:

Produktrd

Produktrdets uppgift r att besluta om utvecklingen av DISGEN. Vi tar hand om medlemmarnas nskeml om frbttringar av programmet. Vi behandlar dremot inte programfel.

Christer Gustavsson (sammankallande), Westmangatan 102, 582 16 Linkping, tel 013-274301 christer.gustavsson@dis.se
    Eva Dahlberg, Jnkping
    Josefine Nilson, Huskvarna
    Lars Wallgren, Gteborg
    Bengt Kjllerstrm, Lund

Tobias Wallin
    Medlemsnr
    18837
    Inlgg
    34
    Tack fr vgledningen!

Men ska jag tolka det som att man mste mejla Christer separat? Jag r vertygad om att han hller koll p vad som skrivs i forumet hr.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlgg
    231
    Ett reellt nskeml som formellt stlls till Produktrdet (c/o Christer Gustavsson) skall rimligtvis handlggas och besvaras.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 710
    Tobias, jag noterar ditt frslag till frbttring (#2912) fr senare prioritering. Anledningen till att jag drjt med svar r att jag prioriterat annat arbete en tid och inte tagit mig tid att titta p ditt frslag. Jag jobbar inte sjlv p det stet s tar det mig lite tid att titta p alternativa stt.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Tobias Wallin
    Medlemsnr
    18837
    Inlgg
    34
    Tack s mycket Christer! Jag har ingen brdska alls med hantering och prioritering av mitt rende, och absolut ingen kritik mot er som jobbar med utvecklingen. Jag vet hur det r att jobba ideellt vid sidan om ett "riktigt" jobb. Det var bara frnvaron av kommentarer frn andra anvndare som gjorde att jag brjade fundera p om jag hade hittat p en helt meningsls funktion.

Tobias , hur sparar du kllan, hnvisningen?, med den versta i ADs nya? - i s fall hakar jag grna p ditt nskeml

Tobias Wallin
    Medlemsnr
    18837
    Inlgg
    34
    Jag har byggt upp mitt klltrd enligt instruktionen i manualen:

Kyrkoarkiv - Uppsala ln - Alunda (C)
    Klla: Alunda F:1 (1766-1847)
    Hnvisning: "bild 69 1809:35"
    Sedan vljer Koppla till: "Arkiv Digital" med Bild-ID="v120320.b69"

r jag p gott humr skriver jag ven av lmplig text i fltet "Citat ur kllan", men oftast skriver jag bara vem hnvisningen handlar om.

Jag anvnder relativt ofta funktionen visa fr att snabbt kunna f fram kllan. Jag har dock precis som ni andra reagerat p att visa knappen ligger lite lngt ner i fnsterstrukturen. Idealet vore att kunna hgerklicka p kllan och vlja visa, finns de fler kllor skulle de ppnas i varsitt fnster.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •