Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Skriv ut Utdrag

  1. #1

    Kjell Adle
    Medlemsnr
    25723
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12

    Skriv ut Utdrag

    I Disgen 8 använde jag funktionen "Skriv ut Utdrag" bland annat för att skriva ut en förteckning med personer som har "notisen" Oforskat. Var hittar jag Skriv ut Utdrag i Disgen 2016?

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Som jag skrivet så finns den inte med och vi hoppas kunna återintroducera den i någon form så snart som möjligt. Du når infon i "Nyheter och kända brister i Disgen 2016" från hjälp-menyn.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3

    Kjell Adle
    Medlemsnr
    25723
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Tack Christer för informationen. Ser fram emot en kommande uppdatering, då jag tycker att funktionen är mycket användbar.

  4. #4

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Kjell,

    Just detta utdrag finns inget behov av numera.

    Du använder istället sökfunktionen "Kikaren" och på fliken notistyper tar du bort alla notiser utom oforskat, då får du en söklista och därefter skriver du ut den till skrivare eller PDF. Du kan också exportera den till Excel. Själv skriver jag nästan aldrig ut listan numera, det räcker med söklistan på skärmen och att bläddra i den.

    Detta var kortfattat, men jag hoppas att du reder ut det. Det finns lite inställningar man kan göra, men det får du laborera med själv.

    Ett tips är att använda kommentarfältet att förfina urvalet. Jag inleder då själva kommentaren med LLA, VLA, ULA och så vidare för de olika landsarkiven och sätter som sökbegrepp LLA* så får jag bara oforskat på Lunds Landsarkiv. Mycket användbart när man är ute och reser.

    Lycka till,
    Anders

  5. #5

    Kjell Adle
    Medlemsnr
    25723
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Hej Anders och tack för Dina tips angående Utskrift av Oforskat-notiser.
    Jag har nu provat båda tippsen med bra resultat.
    Hälsningar Kjell

  6. #6
    Hej
    Jag sitter just nu med Utskrift (8.2d) och försöker tillverka ett slags csv-filer (med semikolon som separator), ex.vis:
    individnr;alla förnamn;alla efternamn;datum;händelse;ort

    Det går ganska bra så när som på att jag får radbrytningar som jag måste jag fixa till.
    Hela syftet med övningen är (förstås) att lyfta in det i Excel. Jag tycker att det är lite praktiskt att ha det där medan jag söker uppgifter i ex.vis. AD Online. (Det är också ganska händigt att lägga in hyperlänkar i Excelarket till aktuell sida i aktuell bok.)

    Fråga 1: Funkar samma metod i Disgen 2016 eller är det bättre att använda den metod som Anders Larsson beskriver ovan?

    Fråga 2: Hur får man med föräldrarna? Jag tänker något i stil med:
    individnr;alla förnamn;alla efternamn;födelsedatum;födelseort;far-individnr;mor-individnr

    Med vänlig hälsning /TO

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •