Citat Ursprungligen postat av Andreas Jansson Visa inlägg
Hej!
Jag har liknande frågor som flera av de andra redan ställt här; hur avtalet ser ut, som man får när man skickar in material till DIS Arkiv, och på vad sätt materialet kan tillgängliggöras.
Vi/de som skickar in till arkivtjänsten vill väl troligen att andra personer (kanske vem som helst som efterfrågar materialet) ska kunna ta del av det på något sätt. Men hur får någon reda på att det över huvud taget finns, och hur tar de del av det?
Jag har ännu inte satt mig in i hur jag kan sända forskningen till Disbyt efter medlemmens död. Men det ska göra.

Finns det register över de släkter som DIS Arkiv hyser? Och ska man besöka någon viss fysisk plats för att få ta del av sådant material?
Nej! Det finns inte något register. Det är en förvaring för den enskilde medlemmens forskning, som han/hon bestämmer över. När han/hon är död kan vi lämna ut uppgifter om en familj. Inte hela forskningen om inte medlemmens testamente säger något annat.

Det är mycket som är rätt oklart kring Arkivets funktion i vad som framkommer här och på hemsidan, kring hur det fungerar rent praktiskt med vidare forskning i deponerade arkiv.
I första hand är det en säker förvaring av forskningen om datorn förolyckas. Man kan skicka in säkerhetskopior några gånger per år. Inte bara en gång!

Jag upprepar även frågan som Sten-Sture Tersmeden ställde häromdagen: sker uppdatering av material som man insänder i backup-format, eller kommer arkiven att ligga och åldras och bara gå att öppnas av samma DISGEN-version som man gjorde backuppen med?
Vi kan ta ut och sända tillbaka i moderna versioner av Disgen eller via GEDCOM om det ska till andra program.