Jag har ännu inte satt mig in i hur jag kan sända forskningen till Disbyt efter medlemmens död. Men det ska göra.
Nej! Det finns inte något register. Det är en förvaring för den enskilde medlemmens forskning, som han/hon bestämmer över. När han/hon är död kan vi lämna ut uppgifter om en familj. Inte hela forskningen om inte medlemmens testamente säger något annat.Finns det register över de släkter som DIS Arkiv hyser? Och ska man besöka någon viss fysisk plats för att få ta del av sådant material?
I första hand är det en säker förvaring av forskningen om datorn förolyckas. Man kan skicka in säkerhetskopior några gånger per år. Inte bara en gång!Det är mycket som är rätt oklart kring Arkivets funktion i vad som framkommer här och på hemsidan, kring hur det fungerar rent praktiskt med vidare forskning i deponerade arkiv.
Vi kan ta ut och sända tillbaka i moderna versioner av Disgen eller via GEDCOM om det ska till andra program.Jag upprepar även frågan som Sten-Sture Tersmeden ställde häromdagen: sker uppdatering av material som man insänder i backup-format, eller kommer arkiven att ligga och åldras och bara gå att öppnas av samma DISGEN-version som man gjorde backuppen med?