Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 31 till 43 av 43

Ämne: Utländska orter

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej!

Om du avser US respektive Brittiska Jungfruöarna har jag för mig de räknas som tillhörande Nordamerika men jag är inte 100% säker då jag inte vet säkert var gränsen går mellan Nord- och Sydamerika.

Stora delar, om inte alla, av örikena i Stilla Havet ligger väl i världsdelen Oceanien som Australien och Nya Zeeland väl också räknas till numera.

Kollade på Wikipedia, vad skulle vi göra utan det? Och hela Mellanamerika och Caribien hör till Nordamerika som världsdel.
    Senast redigerat av Hans-Peter den 2016-12-23 klockan 14:58. Anledning: komplettering
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Tills vidare har jag världsdelen Övrigt. Är ju lätt att flytta när man får besked.

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    Hej!

Om du avser US respektive Brittiska Jungfruöarna har jag för mig de räknas som tillhörande Nordamerika men jag är inte 100% säker då jag inte vet säkert var gränsen går mellan Nord- och Sydamerika.

Stora delar, om inte alla, av örikena i Stilla Havet ligger väl i världsdelen Oceanien som Australien och Nya Zeeland väl också räknas till numera.

Kollade på Wikipedia, vad skulle vi göra utan det? Och hela Mellanamerika och Caribien hör till Nordamerika som världsdel.
    Mexiko, USA och Kanada räknas till Nordamerika. Guatemala + några till är Centralamerika. Chile, Argentina, Brasilien + ett antal till hör till Sydamerika.

Jag återkommer mer preciserat vid tillfälle när Jag får igång programmet Disgen.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej!

Visst är det Centralamerika, men det är ingen världsdel som frågan gällde, världsdelen är Nordamerika.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Gå in på https://www.dis.se/orter
    och scrolla nedåt till ”Orter utanför Sverige”, där finns en bild som beskriver hur man lägger in nivåerna, ” När de utländska orterna kan bli många”
    Olle Olsson

m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Att bygga ortträdet är inga problem. Det är just var gränserna går mellan världsdelarna som kan vara ett problem.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Citat Ursprungligen postat av m00707 Visa inlägg
    Att bygga ortträdet är inga problem. Det är just var gränserna går mellan världsdelarna som kan vara ett problem.
    Enklast där är ju att använda Wikipedia.

Sök på den världsdel du är intresserad av, så får du upp såväl karta som beskrivning av vilka landområden som ingår i den världsdelen.

Om vi skall ta Nordamerika som exempel ser du på kartan att Nordamerika omfattar inte bara USA och Canada men även hela Centralamerika med Caribien och Grönland.

Så kolla med Wikipedia för att få reda på vilket landområde som hör till vilken världsdel.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Tack för tipset.

Min vanliga käpphäst: man bör när det gäller USA ange "County" efter varje county-namn när man bygger trädet - ungefär som vi skriver ut ordet län.
    http://genealogytipoftheday.com/inde...or-a-county-2/

Hej,

Jag har ett antal, inte många, men några utländska orter som jag tänkte ta tag i efter att de kommer tillbaka som varning i filen B efter bearbetning till Disbyt.
    Min fråga är. Kommer "världsdelar" i framtida releaser att byggas ut ytterligare eller är det idé att nu själv försöka få struktur på det hela?
    Sidan https://www.dis.se/orter stycket Orter utanför Sverige ger ju en viss fingervisning.

Hälsningar
    Niklas

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej!
    Om du håller strukturen Världsdel, land, delstat/län/amt/fylke, Stad eller församling, gård eller liknande, alltså på samma sätt som de svenska orterna. Jag har gjort så att jag för Danmarks del, där jag har merbarten av min forskning utanför Sverige har valt en struktur med Amt (motsvarande ett svensk län) och under amtet församlingen. Endast i de fall där det är större städer som t.ex. Köpenhamn, Århus ocgh Odense där det är flera församlingar i varje stad, har jag lagt in staden under amtet och sedan församlingarna i nästa nivå. Jag har använt den administrativa indelningen man hade 1970, du hitter den här: http://www.banckfam.org/banckfam/indexdk.php?in=dksn. Precis som i Sverige har det varit ändringar av den administrativa indelningen de senare åren, i dag är Danmark indelat i 5 eller 6 regioner. Men det var inte det du frågade om.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Kolla även denna länk som visar hur man kan bygga Ortträdet utomlands - för att fungera i Disbyt
    https://www.dis.se/disbyt-orter-utlandet

Ulf Arfvidsson
    Medlemsnr
    39670
    Om släktforskningen exporteras som ett disbyt-utdrag kan en bättre upplösning än bara land visas i nya disbyt för även norge, danmark, finland, storbritanninen, australien och usa. Om struktur för detta etableras redan i disgen underlättas denna visning.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •