+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Utländska orter

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Några till detta sammanhang relativt nära hörande frågeställningar:

1. I Disgen 8.2d finns begreppet 'land' som en nivå i ortsträdsstrukturen. Varken 'stat', 'nation' eller 'rike' finns med. Eftersom de fyra beteckningarna inte är helt synonyma, så uppstår problem. Åland är ett land men är inte en stat. Finland är ett land men också en stat i vilken landet Åland ingår.
    2. Fram till 1918 var Island ett land som hörde till staten Danmark. 1918 blev Island också en stat på samma ortsstrukturella nivå som Danmark.
    3. Under åren 1949-1990 var Thüringen en delstat i DDR. Dessförinnan var - och därefter är - Thüringen en delstat i Tyskland.

Borde inte stat och land båda få finnas som möjliga nivåbegrepp i ortsträdsstrukturen? Nation och rike borde kunna undvaras.
    Borde inte en tidsperiodspreciseringsmöjlighet få finnas? (Mina släktingar i Weimar har ju - utan att ha flyttat - levat i såväl DDR som i BRD.)

Tilläggas kan att jag har en egen hantering av berörda problem. Dock borde väl Disgen ha eller ges motsvarande förmågor.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Hvis du skal bruke den måten å skrive svenske ortsnavn, så skal ikke Sverige flyttes.

Men skal du skrive ut länsnavn, så gjør du som Sten og lager et tre med følgende nivåer
    -----------------------
    ---Verden
    ------ Amerika
    ...
    ...
    ------ Europa
    --------- Sverige
    --------- Nord-Europa
    ------------ Danmark
    ------------ Finnland
    ------------ Norge
    --------------- Aust-Agder
    --------------- Tvedestrand
    ------------------ Dypvåg
    ------------------ Holt
    --------------------- Laget (kapellsogn)
    ------------------ Tvvedestrand
    etc. etc.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    I feltet Land forventes vel det som er tllknyttet 3-bbnokstavers ISO-standard for post.

Stat som i USA er et undernivå

En annen ting, hvor finner du dette feltet ved redigering av ortsträdet ?
    Senast redigerad av AlfChr den 2016-07-22 klockan 17:49.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    I feltet Land forventes vel det som er tllknyttet 3-bbnokstavers ISO-standard for post.
    Kosovo har ingen kod i ISO 3166-1 och skulle alltså inte få anges som 'Land' för de händelser som inträffat i Kosovo efter 2008 och som berör släktingar till de immigranter som lever i t.ex. Sverige.

DDR har inte heller någon kod i ISO 3166-1 och skulle således inte få anges som 'Land'.

Stat som i USA er et undernivå
    Vad är U.S.A. om ex.vis Minnesota är en stat? Skulle Wales (som finns på nivån närmast under Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland) också vara en stat?

En annen ting, hvor finner du dette feltet ved redigering av ortsträdet ?
    I några av de formulär som "omger" den databas som innehåller den ortsträdstruktur (där 'Land' är en optionellt subbegrepp till 'Stat') som jag använder.

Jag stöder min uppfattning på bl.a. "Stat (av lat. status, ställning, fast ordning) är en grupp av institutioner som innehar auktoriteten att upprätta reglerna för att regera folket i ett eller flera länder, och som innehar intern eller extern suveränitet över ett givet geografiskt område."

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ja, trykk på 'Sverige' (om det er flyttet fra originalt rotnivå.) og legg til på samme nivå og legg inn f.eks. Europa eller om du retter nivået over Sverige til Europa. legg til Nord-Europa, og under Nord-Europa legger du til de andre Nord-Europeiske landene

Forsøkte å legge ut i en melding hvordan jeg har gjort det men pga. bug i softwaren ble det en kommentar til et sidespor med tydeligvis samme URL.
    Senast redigerad av AlfChr den 2016-07-24 klockan 13:11.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Fro dem som ønsker å beholde original plassering av Sverige (foretrukket) så legger man til ny land i følgende hierarki

Legg til på samme nivå som Sverige følgende:
    Verden
    -- Afrika
    -- Asia
    -- Australia og Oceania
    -- Europa
    ---- Nord-Europa
    ------ Danmark
    ------ Finnland
    ------ Norge
    ------ .......... etc. etc.
    ---- Sør-Europa
    ---- Vest-Europa
    ---- Øst-Europa

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Citat Ursprungligen postat av akno Visa inlägg
    Har kollat lite mera angående ortsträdet för Norge. Jag har Akershus-Oslo överst i trädet och där fungerar det Exempel:Jacob, Oslo, Akershus-Oslo, Norge. Tydligen fungerar det på första posten i trädet under Norge, men inte de två nästa som är Vestfold och Hedmark.
    Selv om Oslo ligger inneklemt i Akershus er det likevel to forskjellige fylker :-)
    Enda mer morsomt med Aker som i dag er Oslo men som inntil 1948 var egen kommune i Akershus. Histsorisk korrekt vil være å registrere Aker under Akershus for alle som er født der inntil sammenslåing i 1948. Tilogmed Majorstua og Vestre Aker like ved er Aker kommune.

Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    Selv om Oslo ligger inneklemt i Akershus er det likevel to forskjellige fylker :-)
    Enda mer morsomt med Aker som i dag er Oslo men som inntil 1948 var egen kommune i Akershus. Histsorisk korrekt vil være å registrere Aker under Akershus for alle som er født der inntil sammenslåing i 1948. Tilogmed Majorstua og Vestre Aker like ved er Aker kommune.
    Det är inte lätt med dessa förändringar!!!

Om jag förstår det rätt bör jag ha Akershus som eget fylke. En person född i Lysaker, Bärum ligger väl då under Akershus. Om jag lägger Oslo som eget Fylke och placerar övriga personer födda och döda i Oslo 1884, 1892, 1923 och 2010 Borde det bli tillräckligt klart trots att Oslo var Kristiania fram till 1925 Eller ?

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Bærum er kommune i Akershus, liksom Asker

Christiania, Kristiania og Oslo er tre forskjellig navn på dagens Oslo. Bruker alle tre, avhengig av hva som ble brukt på angjeldende tidspunkt.
    I DIStreff normaliseres alt til Oslo.

Klipper inn fra egen Disgen

m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    I senaste Diskulogen finns info om utländska orter, och äntligen har jag fått det rätt. Men hur gör man med gränsfall?
    Var går exempelvis gränsen mellan världsdelarna nord- och sydamerika?
    Hur gör man med "öriken", typ Virgin Islands?
    Vilken världsdel lägger man sånt under?

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej!

Om du avser US respektive Brittiska Jungfruöarna har jag för mig de räknas som tillhörande Nordamerika men jag är inte 100% säker då jag inte vet säkert var gränsen går mellan Nord- och Sydamerika.

Stora delar, om inte alla, av örikena i Stilla Havet ligger väl i världsdelen Oceanien som Australien och Nya Zeeland väl också räknas till numera.

Kollade på Wikipedia, vad skulle vi göra utan det? Och hela Mellanamerika och Caribien hör till Nordamerika som världsdel.
    Senast redigerad av Hans-Peter den 2016-12-23 klockan 15:58. Anledning: komplettering
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Tills vidare har jag världsdelen Övrigt. Är ju lätt att flytta när man får besked.

Sten Magnusson
    Medlemsnr
    6438
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    Hej!

Om du avser US respektive Brittiska Jungfruöarna har jag för mig de räknas som tillhörande Nordamerika men jag är inte 100% säker då jag inte vet säkert var gränsen går mellan Nord- och Sydamerika.

Stora delar, om inte alla, av örikena i Stilla Havet ligger väl i världsdelen Oceanien som Australien och Nya Zeeland väl också räknas till numera.

Kollade på Wikipedia, vad skulle vi göra utan det? Och hela Mellanamerika och Caribien hör till Nordamerika som världsdel.
    Mexiko, USA och Kanada räknas till Nordamerika. Guatemala + några till är Centralamerika. Chile, Argentina, Brasilien + ett antal till hör till Sydamerika.

Jag återkommer mer preciserat vid tillfälle när Jag får igång programmet Disgen.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej!

Visst är det Centralamerika, men det är ingen världsdel som frågan gällde, världsdelen är Nordamerika.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Gå in på https://www.dis.se/orter
    och scrolla nedåt till ”Orter utanför Sverige”, där finns en bild som beskriver hur man lägger in nivåerna, ” När de utländska orterna kan bli många”
    Olle Olsson

m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Att bygga ortträdet är inga problem. Det är just var gränserna går mellan världsdelarna som kan vara ett problem.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Citat Ursprungligen postat av m00707 Visa inlägg
    Att bygga ortträdet är inga problem. Det är just var gränserna går mellan världsdelarna som kan vara ett problem.
    Enklast där är ju att använda Wikipedia.

Sök på den världsdel du är intresserad av, så får du upp såväl karta som beskrivning av vilka landområden som ingår i den världsdelen.

Om vi skall ta Nordamerika som exempel ser du på kartan att Nordamerika omfattar inte bara USA och Canada men även hela Centralamerika med Caribien och Grönland.

Så kolla med Wikipedia för att få reda på vilket landområde som hör till vilken världsdel.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Tack för tipset.

Min vanliga käpphäst: man bör när det gäller USA ange "County" efter varje county-namn när man bygger trädet - ungefär som vi skriver ut ordet län.
    http://genealogytipoftheday.com/inde...or-a-county-2/

+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg