Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kan inte skapa Flaggor

  1. #1

    Anders Dahlin
    Medlemsnr
    41263
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    59

    Kan inte skapa Flaggor

    Hej
    Jag försökte att hjälpa en Disgenanvändare att skapa en ny flagga i Disgen 2016 utan att lyckas.
    Klickade på Redigera/Flaggor.../Lägg till...
    Skriver ett namn på flaggan "Test"
    Stänger dialogrutan genom att trycka på Ok
    Nu ser jag flaggan "Test" i dialogrutan "Redigera flaggor"
    Stänger dialogrutan genom att att trycka på Ok
    Stänger och startar om Disgen 2016
    Klickade på Redigera/Flaggor... men nu finns inte flaggan "Test".
    Vad gör vi för fel?
    Kan nämna att jag har skapat egna flaggor i mitt eget Disgen 2016 utan problem.
    Båda programmen är uppdaterade till "2016.1"

    Mvh
    Anders Dahlin

  2. #2
    det ser ju ut som om du har gjort tillräckigt många OK. verkar inte heller finnas någon inställning till att man inte får lägga till flaggor. Har gjort samma sak som du - har 2016.1 - och det funkar

  3. #3

    Anders Dahlin
    Medlemsnr
    41263
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    59
    Ytterligare försök att skapa flaggor.
    Skapade en ny datamapp på men egen dator och återläste "disgenanvändarens" säkerhetskopia.
    Men tyvärr går det inte att skapa några flaggor i den återlästa säkerhetskopian.
    Byter jag till men egen datamapp kan jag skapa flaggor.
    Vad är det som gör att det inte går att skapa flaggor?

    /Anders D

  4. #4

    Carl Strandberg
    Medlemsnr
    32411
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    33
    Torgny L bad mig testa detta. Jag har läst in Anders säkerhetskopia och kan endast konstatera samma sak. Det går att skapa en flagga både från Redigera->Flaggor och inifrån PÖ, men dels finns flaggan inte kvar när man på nytt öppnar Redigera dialogen, dels går den inte att lägga till under flaggor i PÖ. Med min egen databas i samma installation, DG 2016.1 fungerar det utan problem. Inga konstigheter funna under inställningar. Det enda jag kan tänka mig är att jag kryssat i "flaggrutan" vid konverteringen av min egen databas, men detta ska klart inte påverka...

    Jag lägger ett ärende i Redmine.

  5. #5

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Besked från utvecklarna:
    Databasen är trasig, och det uppstod i samband med uppdateringen från Disgen 2016 till Disgen 2016.1.
    Om det inte fanns någon flagga definierad i databasen i Dg 2016, så förstörs flaggtabellen vid uppdateringen till Dg 2016.1.

    Och problemet finns alltså i 2016.1 och kommer att drabba alla
    som inte har någon flagga alls och uppdaterar till 2016.1.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  6. #6

    Anders Dahlin
    Medlemsnr
    41263
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    59
    Går det att uppdatera flaggtabellen/erna eller är det fler tabeller som är trasiga?

    /Anders d

  7. #7

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Jag avråder definitivt från att man själv går in och manipulerar i Disgens databas. Vi kan inte lämna någon garanti för att systemet fungerar efter det, och våra faddrar kan inte ge support på manipulerade databaser.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  8. #8
    Är det nåt mer än flaggor , som vi skall vara oroliga för

  9. #9

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Det är en DATABAS! Alla tabeller och index hänger ihop. Det är inget man som lekman skall peta i.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  10. #10
    det håller jag totalt med om - alltså inte röra - men frågan är om det är något mer än just Flaggor som kan ha blivit fel vid nytt program

  11. #11

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Inte vad vi vet. Däremot har en hel del fel och problem rättats med uppdateringen, alltså fel som anmälts i Dg2016 releaseutgåvan.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  12. #12

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Angåendet felet att det inte gick att skapa ny flagga i 2016.1 om man inte hade några flaggor tidigare.
    Utvecklarna har reagerat snabbt på detta fel, och en ny uppdatering kommer inom kort.
    Den heter då Disgen 2016.2, och åtgärdar problemet automatiskt, när du gjort uppdateringen.
    Det är dock att rekommendera, SOM ALLTID, att skapa en ny säkerhetskopia i Disgen 2016.1 innan man installerar uppdateringen, och sparar den.

    Alltid bra om man säkerhetskopierar regelbundet, och kopierar dem till något extern media (utanför datorn).
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-06-30 klockan 15:03.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •