Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Installation av 2016.1 på annan disk

  1. #1

    Installation av 2016.1 på annan disk

    Jag har ytterligare en dator där jag installerade 2016.1 (hade 2016) förut. Dock valde jag att installera nu på en annan disk (D) än vad 2016 låg. Och då verkar de gamla filerna bara ligga kvar o skräpa på C (går inte att avinstallera för det finns bara en 2016 installerad). Men verkar (hittills) bra att flytta undan filerna.

  2. #2

    Hans Gustafsson
    Medlemsnr
    51153
    Inlägg
    46
    Hej Eva, kan du förklara vad det är du vill åstadkomma med detta förfarande, om du inte har 2 st. startpartioner eller 2 olika operativsystem i samma burk?

  3. #3

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Hej Eva! Programfiler ligger vanligast i mappen "Program" på C-disken. Där bör du normalt inte gå in och pilla. Programfilerna läggs dit när du installerar ett program, och de försvinner därifrån när du avinstallerar ett program. Det senare gör man oftast i Kontrollpanelen>Avinstallera program. När ett program uppdateras så skrivs programfilerna där över med de nya, och inget annat behöver göras.
    Om du i stället vill ha programfilerna på D-disken, bör du heller avinstallera programmet först (så att det försvinner från Program-mappen på C-disken) och installera det på nytt, och då välja var du vill ha det på D-disken. I vårt fall alltså avistallera Dg2016 och sen installera Dg2016.1. Dina datafiler (Disgens datamapper) påverkas inte, utan de ligger kvar där de låg innan uppdateringen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  4. #4
    ok - jag vill lägga det på D för att C är så liten.

    ang. att rensa upp C nu när jag strulat till det
    om jag avinstallerar 2016.1 (den på D)
    installerar OM 2016 på C
    avinstallerar den på
    så kanske det kan bli lite renare.

    Och därefter installera 2016.1 på D.

  5. #5

    Hans Gustafsson
    Medlemsnr
    51153
    Inlägg
    46
    Hej Eva, om disken C:\ är så liten så kan du spara dina dokument på D:\ disken istället.
    Då får du ju mera utrymme helt gratis, utan att installera om mer än en gång.

  6. #6
    jag har redan dokumenten på D. Detta är en liten rese/reservdator

  7. #7

    Hans Gustafsson
    Medlemsnr
    51153
    Inlägg
    46
    Hej, desto bättre för då kan du ju synka i "molnet" så snart det behövs, så missar du inget viktigt på resa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •