Resultat 1 till 6 av 6

mne: HTML-export till Webb och CD, jag kan inte gra lnkar- vad ska jag gra

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Inlgg
    349

Question HTML-export till Webb och CD, jag kan inte gra lnkar- vad ska jag gra

Vid HTML-export i Disgen 8.2d (till Webben, CD, USB) kunde man sen gra en separat ”lnk” s att man frn lnken kom direkt till den personen i ”HTML-en” i datorn och p webben.
    Hur man gr i Disgen 8 har beskrivits i Diskulogen nr 91, 93 och 97.
    Men, nr jag frsker gra detta i Disgen 2016.1, s fungerar det inte. Kanske beroende av nya databasen?
    Hur ska jag gra fr att ”lnka”
    Olle Olsson

Tillgg; detta var med mall nr 7 (adressfnstret ndras inte om jag vljer en annan person)
    Med mall 10; dr ndras adressfnstret om jag vljer annan person,
    jag ska testa om jag kan lnka
    Senast redigerat av Olle_Olsson den 2016-06-27 klockan 18:08.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 772
    Vad jag kan se med mina enkla tester s gr det bra att skriva html-kod som exemplet i Diskulogen nr 97 i sidfoten samt html-kod i notistypen Extra text som i Diskulogen nr 93 (utan knapp fr jag hittade inte Billings artikel). Du fr nog utveckla din frga lite mer. Vad har jag inte frsttt?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Inlgg
    349
    Att gra en separat "frsttssida" med namn och lnk in till HTML-exporten funkar bra med mall nr 10 (efter lite olika frsk) sen lade jag in HTML-en p USB-minne och snde till mina syskonbarn. Men det funkar inte med mall nr 7

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    415
    Orsaken r sannolikt fljande, om jag har frsttt saken rtt. Mall 7 anvnder sig av ramar fr att placera registersidorna och ansedeln p skrmen. HTML-sidorna fr ansedlarna i mall 7 har drfr en inledande kod (se nedan), som kollar om ramstrukturen r p plats och om inte, s visas inte sidan. Drfr fungerar inte lnkarna till ansedelssidorna om lnkningen sker frn en sida utan den ramstrukturen. De andra mallarna har inte den kontrollen och fungerar drfr ven fr externa lnkar.

Jag frstr inte varfr denna ramkontroll grs i mall 7. Jag har plockat bort den frn min egen mall 7 och d fungerar det alldeles utmrkt svl fr standardramarna i mall 7 som fr externa lnkar till ansedelssidorna. Kanske har jag frbisett ngon tillmpning dr denna ramkontroll verkligen behvs.

<SCRIPT type="text/javascript" LANGUAGE="JavaScript">
    function checkforframe() {
    var newURL = self.location.pathname;
    var pos = newURL.indexOf(":");
    if (pos != -1) {
    var len = newURL.length;
    var newURL = newURL.substring(1,len);
    }
    if (window.top == window.self){
    window.top.location.href = '../../index.htm?' + escape(newURL);
    return;
    }
    top.document.title = self.document.title;
    }
    // End -->
    </SCRIPT>
    </HEAD>
    <BODY onload="checkforframe()">
    Senast redigerat av Edgar den 2016-08-18 klockan 23:33. Anledning: Glmde de tv sista radrna i koden, nu tillagda.

Gunnar hrn
    Medlemsnr
    11916
    Inlgg
    68
    Tanken r att om man hittar sidan via en skmotor, eller annan lnk direkt till en ansedel, s ska denna ppnas i sin ramstruktur s att man fr upp en komplett sida med personregister och lnkar till orts och efternamnsregistren som ju inte finns p ansedeln utan p menydelen till vnster i ramfnstret.
    Tar man bort kontrollen s ppnas ju bara ansedeln oh det blir svrare att ta sig vidare p siten.
    Det ska allts bli se likadant ut oavsett vilken vg man tar till sidan.
    Detta ska fungera oavsett om du flyttar hela paketet med filer till CD, USB eller extern webb
    Senast redigerat av m11916 den 2016-08-20 klockan 19:57. Anledning: Kompettering

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Inlgg
    415
    OK, jag frstr. I min tillmpning vill jag komma t ansedeln och lgga in den i min egen ramstruktur och d gr det bra att helt enkelt ta bort anropet till scriptet. Nr jag vill komma t Disgens ramstruktur med registren anropar jag index.htm direkt och ppnar Disgens ramstruktur i ett eget fnster.

Tyvrr r mina kunskaper i script/java-programmering mycket rudimentra s jag kan inte analysera scriptet till fullo. Men jag tror att scriptet vill stadkomma exakt det du beskriver fr scriptet anropar index.htm som d skapar ramstruturen och lgger in personregister och registerlistan i sina ramar. Men ngot gr fel d ansedeln skall lggas in i sin ram och felmeddelandet "Adressen frstods inte" kommer.

MEN, MEN, MEN!!! Detta hade jag glmt! Vad har du fr web-lsare? Jag har Firefox och fr detta fel. Men jag har testat Internet Explorer och Google Chrome och de ger just det resultat som jag tror att scriptet avser och som du beskriver. (I IE mste du "tillta att aktivt innehll krs i filer p den hr datorn".) Det r allts Firefox som inte ppnar ansedeln, Internet Explorer och Google Chrome reagerar korrekt och ppnar ansedeln i sin ram. (Fr min del spelar detta ingen roll, jag vill i vissa lgen ppna ansedeln utan Disgens ramstruktur.)

Jag hoppas att detta hjlpte. Annars fr ngon med bttre programmeringsvana ta vid.
    Senast redigerat av Edgar den 2016-08-21 klockan 08:47. Anledning: Klarlagt "aktivt innehll" i IE.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •