Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Konvertering till Disgen orter

  1. #1

    Kent Hallberg
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    19

    Konvertering till Disgen orter

    Tänkte försöka konvertera alla mina orter till rätt format. När jag startar så får jag upp en bild som ser ut som bifogad. Under Person står det "familj". Giftet tillhörde tidigare en person som jag raderat. Varför blir det så?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Även om en person raderas, så finns det kvar ett tomt oanvänt gifte (åtminstone i 8.2). I 8.2 togs dessa bort om man körde "Kontrollera Disgens filer"

  3. #3

    Kent Hallberg
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    19
    Hmm. Då finns det lite mer att välja på i 2016. Körde alla varianter men får inte bort min felaktighet. Fler tips tack.

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag tror att det endast är i detta sammanhanget du ser spår av "oanvända giften". Så småningom kommer vi att lösa så du att slippa se dem.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Kent Hallberg
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    19
    Ok. Tack för det.

  6. #6

    Kent Hallberg
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    19
    Hej igen. Vilken funktion har räknarna i fönstrets överkant nät man konverterar till Disgenorter. Jag har konverterat en hel del men när jag går ur programmet och sedan startar det igen så visas ungefär samma antal som från början.

  7. #7

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Räknaren kallad 'Antal ortsreferenser' visar antalet notiser i hela databasen som har en referens till en ort, antingen i text eller en Disgen-ort. Den ändras alltså bara om man lägger till eller tar bort ortsangivelse från notiser.
    Räknaren kallad 'Ortsreferenser återstår' visar hur många notiser med ortsangivelse som återstår att gå igenom i denna körning. Den börjar på samma värde som 'Antal ortsreferenser' och räknas ner för varje referens som behandlas, antingen genom att referensen redan är konverterad eller efter konverteringen av en ortsreferensen.

  8. #8

    Kent Hallberg
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    19
    Ok. TAck för svar då tror jag att jag förstår

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •