Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Forum och faddrar

  1. #1

    Birgitta Svensson Hallgren
    Medlemsnr
    47213
    Inlägg
    51

    Forum och faddrar

    Jag känner att jag blir osäkrare och osäkrare.
    Jag älskar forum som kommunikationsform. Att se åsikter och funderingar från andra.
    För alla forum gäller att det är aktivt att det händer saker, blir nya inlägg.

    Att jag blir osäker, det är att jag på så många håll läser att om det är något så skall jag kontakta en fadder.
    Vad kan jag ta upp på forumet, när skall jag kontakt en fadder i stället?
    Och vilken fadder? Jag försöker välja en i Göteborg, där jag bor. Och jag alternerar mellan de två.

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Att kontakta fadder är väl lämpligt när man har ett personligt problem.
    Att använda forum när problem eller synpunkter kan beröra flera användare.

    Det är väl inte bara fadder eller forum, det kan mycket väl vara fadder och forum.

    I det senare läget finns det kanske också en praktisk lösning, som andra användare kan ha nytta av.

  3. #3

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej Birgitta!
    Det är rätt som Carl-Johan säger. Men jag kan lägga till följande:

    Det som skrivs i DIS-Forum håller också våra utvecklare koll på, ja det är faktiskt den bästa vägen att få till diskussion mellan användare, produktråd och programmerarna. Det gäller både problem och önskemål.
    Många av de som är aktiva att svara på inlägg i DIS-Forum och deltar aktivt i diskussionerna i DIS-Forum, är just våra faddrar, vilket kan föra till direktkontakt om så behövs.
    I de fall där du har råkat ut för ett fel eller problem, som inte är känt för oss, eller ingen har råkat ut för tidigare, kan det behövas en direkt kontakt med en fadder, som kan analysera just din problemställning, eller just din fråga.

    I senaste numret at Diskulogen (nr 113) finns en artikel om får fadderorganisation och hur den fungerar.

    ANNAN HJÄLP
    Glöm heller inte andra hjälpmedel som vi tagit fram:
    - Handledningen, som nu finns tillgänglig på vår nya webb
    - On-line-hjälpen i programmet
    Det är kanske inte alltid så lätt att ta till sig det som står där, men det kan ändå vara en hjälp.

    Du är välkommen med alla frågor och problem såväl i DIS-Forum som direkt till någon fadder.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-07-03 klockan 09:10.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  4. #4

    Birgitta Svensson Hallgren
    Medlemsnr
    47213
    Inlägg
    51
    Tack. Jag skriver inte mycket, men jag läser forumet varje dag.

  5. #5
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Et problem med fora generelt er at de som følger dem har ofte selv alt for høye krav til egne spørsmål til at de blir stilt.

    Lurer man på noe ang DIS og Disgen, let frem gruppen du mener passer og spør.

    Regn med at minst en annen sitter og lurer på samme problem.

    Det er vel kanskje fordi man er mer løssluppen på FB at man i stedet for å bruke eksisterende ressurser skaper noe nytt på FB og spør der i stedet. I utgangspunktet treffer man bedre her enn på FB.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  6. #6

    Birgitta Svensson Hallgren
    Medlemsnr
    47213
    Inlägg
    51
    Tack, det påminner mig om en annan fråga. Det här forumet, är det endast för frågor rörande programmet, eller kan man ställa andra 'undringar' kring släktforskning?

  7. #7

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    I DIS Forum finns en grupp som heter "Släktforskning" med med ett par undergrupper. Där är du välkommen att diskutera dina "undringar". I gruppen Övrigt, finns även en undergrupp "Ordet är fritt".
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  8. #8

    Birgitta Svensson Hallgren
    Medlemsnr
    47213
    Inlägg
    51
    Faddrar igen.
    I går skulle jag skicka en fråga till en fadder och fick leta länge innan jag hittade sidan.
    Jag hittade dem till slut med hjälp av 'Sök'. Jag hade aldrig klurat ut att det låg under 'Föreningen'.
    När jag inte såg något om faddrar bland rubrikerna så tänkte jag att de var dolda för inte-medlemmar (rimligt) men hittade inget sådan bland valen för att logga in.

    Jag har inga förslag på hur, jag vill bara tala om att jag tyckte det var svårt.

  9. #9

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    917
    Hej Birgitta!
    Du är inte ensam att ha svårt att hitta listan över faddrar på vår hemsida.

    För allas information:
    På DIS hemsida www.dis.se finns i vänsterkanten en menyrad, som bl.a. innehåller en knapp "Föreningen".
    Klickar du på den så öppnas knappar för: Kansli, Forskarstuga, Faddrar, Funktionärer, Styrelsen, Stadgar, Årsmöten, DIS historia och Hjälpa till?.

    På den kommande nya hemsidan kommer det troligen att vara strukturerat på ett liknande sätt.

    Fadderlistan finns även i varje nummer av DISKULOGEN.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  10. #10
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Et tips til alle fora-brukere (også andre enn DISforum) med en eller flere menyer.

    Vær nysgjerrig og utforsk alle menyvalgene, hvordan menyene brukes og gjør deg kjent med dem hva de enkelte gruppene diskuterer.

    Finner du grupper som virker interessante, så velg å abonnere på temaet, f.eks. med en oppsummering pr uke

    Klikke på det grønne ikonet på midten og velg å abonnere. Da vil du få tilsendt som epost hva som skjer.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  11. #11
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag hänvisar ofta till en dialog med en fadder när beskrivning av tillvägagångssätt och rådgivning inte fungerar så bra i skriftlig form utan fungerar bättre i en muntlig dialog.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •