Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 31 till 35 av 35

Ämne: Textstorlek har ändrats i Disgen 2016.2

  1. #31

    Carl Strandberg
    Medlemsnr
    32411
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    33
    Jag vill bara bekräfta frågan om den försvunna texten under inställningar.

    Jag har haft min win 7 pro inställd på 125 % eftersom jag har annars har svårt att texten i menyer generellt i windows. När jag går tillbaks till 100 % så blir det OK i DG2016.2, men svårläst i övrigt. Se bif bild.

    Inget bra...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #32
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av Bengt H Visa inlägg
    Nu när Du själv har sett de här konstiga fenomenen, har Du någon aning om vad de kan bero på?
    Ja, till viss del. Det är rätt komplicerat men vi har skjutit upp problemet att göra Disgen "high DPI aware" eftersom det fungerat rimligt bra ändå och de klagomål som kommit har mer haft med layout på dialoger att göra snarare än suddiga bokstäver och liknande. Nu verkar det som att det i den nya Delphi vi använder har blivit åtgärdat en del av det som tidigare brast ifråga om stöd för skärmar med hög (eller olika) upplösning. Då har vissa saker i Disgen gått sönder istället, t ex inställningsdialogen.

    Åtgärden blir att se till att Disgen deklarerar sig som "high DPI aware" och sedan får vi laga det som inte fungerar. Just inställningsdialogen visade sig vara enkel...


    Med all respekt för nödvändigheten att snabbt få ut vissa kritiska felrättningar, släpptes inte Disgen 2016.2 för snabbt och utan tillräckliga tester?
    Jo, i efterhand verkar det ju så!

    Vi var annars ganska försiktiga och rättade exakt två saker, och båda rättningarna ansåg vi var riskfria. Att dessutom Delphi skulle visa sig ha ändringar som var inkompatibla med Disgen var inget vi förutsåg. I backspegeln är det ju enkelt att se vad vi borde ha testat, men vi gjorde en bedömning som tyvärr var fel.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av DanielBerglund Visa inlägg
    Ja, till viss del. Det är rätt komplicerat men vi har skjutit upp problemet att göra Disgen "high DPI aware" eftersom det fungerat rimligt bra ändå och de klagomål som kommit har mer haft med layout på dialoger att göra snarare än suddiga bokstäver och liknande. Nu verkar det som att det i den nya Delphi vi använder har blivit åtgärdat en del av det som tidigare brast ifråga om stöd för skärmar med hög (eller olika) upplösning. Då har vissa saker i Disgen gått sönder istället, t ex inställningsdialogen.

    Åtgärden blir att se till att Disgen deklarerar sig som "high DPI aware" och sedan får vi laga det som inte fungerar. Just inställningsdialogen visade sig vara enkel...



    Jo, i efterhand verkar det ju så!

    Vi var annars ganska försiktiga och rättade exakt två saker, och båda rättningarna ansåg vi var riskfria. Att dessutom Delphi skulle visa sig ha ändringar som var inkompatibla med Disgen var inget vi förutsåg. I backspegeln är det ju enkelt att se vad vi borde ha testat, men vi gjorde en bedömning som tyvärr var fel.
    Tack för svaren Daniel.
    Inga prestigefyllda bortförklaringar. Rakryggat! Det beundrar jag.
    Skriver Du felrapport i Redmine? Tänkte skriva en men jag tror det blir bättre om Du formulerar den.

  4. #34
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    #2972 i Redmine. Det kommer (måste komma) i uppdatering 3.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  5. #35

    Patrik Hansson
    Medlemsnr
    22641
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    43
    Skalningen i den visade dialogen här ovan ska vara satt till 100% detta sätt är inte längre rekommenderat att skala på av Microsoft i windows 10 och Disgen klarar inte av detta sätt att skala på speciellt bra. Man bör bara använda dessa inställningar både i windows 7 och 10 (och 8 också antagligen).

    Det som heter ställ inpassad textstorlek(DPI) bör inte användas.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Disgen-utvecklare

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •