När jag skriver en notis "text" och trycker på returtangenten när jag är klar så är den inte kopplad till "OK" knappen, vilket gör att jag flera gånger får skriva om textern eftersom jag tryckt i hörnet. Vore fint om det gick att fixa.
vänligen![]()
När jag skriver en notis "text" och trycker på returtangenten när jag är klar så är den inte kopplad till "OK" knappen, vilket gör att jag flera gånger får skriva om textern eftersom jag tryckt i hörnet. Vore fint om det gick att fixa.
vänligen![]()
Returtangenten används för textinmatningen medan OK-knappen används när du är klar och vill spara.
Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus
Når man trykker i øvre høyre hjørnet er egentlig resultatet udefinert, og brukes som oftest som kansellering av dialogen
Alf Christophersen Disgen fadder Norge.
Usikta Alf, men vad har det med frågan att göra?
Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.
Torgny
OP skriver: vilket gör att jag flera gånger får skriva om textern eftersom jag ___tryckt i hörnet___
Det er normalt ikke standard måte å avslutte en dialog på, det skjer ved å trykke på Ok.
Å trykke i øvre hjørne er det samme som å trykke på knapp Cancel der slik finnes.
Förstår vad ni menar. Men när man för in andra notiser som född, död osv så trycker man bara på returtangenten så kommer man till nästa sida. därför så är det lätt att göra fel när man ska skriva en "text", då när jag ska hoppa vidare trycker jag på retur eftersom jag har fört in så många saker och avslutat med retur. Men jag förstår att det inte går att ändra när det gäller text för där kanske man vill ha radmatning.
På FB og andre programmer som avslutter noe med returknappen er det slik at CTRL-returknapp gir ny linje. Men er neppe innført i Disgen 2016. Kunne kanskje løst forskjellen?
Det som vore bra är att returtangenten fungerar när man skrivit in allt om en person och ska gå till nästa. Skulle det kunna låta sig göras? nu måste man släppa tangentbordet och klicka med musen i hörnet. När man lägger in många så skulle det verkligen underlätta.