Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tappar kontakten med datamappen

  1. #1

    Margareta Gerlach
    Medlemsnr
    1799
    Inlägg
    6

    Tappar kontakten med datamappen

    När jag har kört Reghunter för att trimma registret tappar Disgen kontakten med datamappen. Vid start av programmet är det som om jag kör för första gången: var vill du ha datamappen, har du en gammal datamapp osv.

    Det verkar som om Reghunter ser Disgens koppling till datamappen som ett fel. Går detta att åtgärda?

    Jag kör Disgen 8.2d och Reghunter saknar uppgift om programversion men uppdaterades idag (2016-07-24) till senaste versionen.

  2. #2

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    För att få 'närkontakt' med problemet kan du stänga ned en datakopplad Disgen, därefter exportera hela Registret till en .reg-fil, sedan exekvera Reghunter och därefter exportera hela Registret till en annan .reg-fil.

    Med hjälp av ex.vis programmet regdiff ( http://p-nand-q.com/download/regdiff.html ) går det sedan att jämföra de båda .reg-filernas innehåll. Om jämförelsen visar att Disgen-relaterade nycklar modifierats (vilket förefaller troligt), så bör en - i sammanhanget väl insatt och Registerkunnig fadder - kunna bedöma om det är Disgen eller Reghunter som behöver modifieras eller omkonfigureras.

  3. #3

    Margareta Gerlach
    Medlemsnr
    1799
    Inlägg
    6
    Tack Bror Johansson! Jag ska göra som du skriver. :-)

  4. #4
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Sser ikke helt hensikten ved å spare alt i registry til .reg fil og lese denne tilbake i registry etter kjøring av reghunter

    Tilbakeleggingen legger jo tilbake alle feila som reghunter har fjerna.


    Spar den del av registry som omhandler Disgen til fil og les denne tilbake etterpå er heller mitt tips..
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  5. #5

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Jag skrev:
    ... sedan exekvera Reghunter och därefter exportera hela Registret till en annan .reg-fil.
    Jag fortsatte sedan:
    ... jämföra de båda .reg-filernas innehåll ...
    Jag skrev ingenstans om att
    ... lese denne tilbake i registry ...
    , eller ...?

    Ansatsen att
    Spar den del av registry som omhandler Disgen til fil og les denne tilbake etterpå er heller mitt tips..
    går ju bara runt problemet, den försöker ju inte finna orsaken till problemet.

  6. #6

    Margareta Gerlach
    Medlemsnr
    1799
    Inlägg
    6

    Hittat ev fel

    Jag hittat det eventuella felet i registret som påverkar Disgen. Se bifogad bil!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Då återstår att någon med kunskap om hur Disgen 8.2 använder registret, försöker reda ut vad som kan ha hänt.

    För min allt mera sällan använda Disgen 8.2d installation finns i registret följande (se bifogad bild) korrekta - eller i varje fall fungerande - innehåll:
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #8

    Margareta Gerlach
    Medlemsnr
    1799
    Inlägg
    6
    Ja men då har jag kommit en liiiiten bit på väg. Nu gäller det att hitta en fadder med kunskap om registeranvändning för Disgen 8.2. Kan man inte kontakta programmeraren själv?

  9. #9
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Sjekk at Disgen virkelig befinner seg i C:\Program Files (x86)\Dis\Disgen82

    Hvis ikke ser det ut til at du må endre innholdet før bindestreken med riktig katalog.

    Sjekk også at katalog som angis som innehold til nøkkelen virkelig er der,
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  10. #10

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Du behöver inte alls pilla i registret för att få Disgen att använda din datamapp.

    När Disgen beter sig som om det var första gången (som du skrev) så välj 'jag vill använda en befintlig datamapp' och leta sen reda på din datamapp. Om du inte gjort något särskilt så finns den bland delade dokument och heter Dg82Data. Välj den och du är tillbaka. Om du under dina undersökningar skapat nya datamappar så kan du byta tillbaka till de ursprungliga genom att i Disgen välja 'Arkiv->Byt datamapp' och så leta reda på datamappen enligt ovan.

    När du valt en datamapp enligt någon av metoderna ovan så kommer den att sparas i registry så att den hittas nästa gång.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •