Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Flytta datamappar

  1. #1

    Hans Pedersen Dambo
    Medlemsnr
    19900
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    11

    Flytta datamappar

    Jag har i många år koncentrerat program och drivrutiner till min C-hårddisk och alla data, filer m.m. till D-hårddisken som jag uppdaterar oftare. På senare tid har jag börjat uppskatta molnet "OneDrive" mer och mer både säkerhetsmässigt och uppdateringdmässigt och sparat mer och mer där av data som jag bekvämt vill komma åt med vilken dator som helst var jag än är. Så gjorde jag även med Disgen 8 eftersom jag arbetar med både en stationär dator och en laptop med min släktforskning. Genom att båda kan komma åt de senaste ändringarna har det fungerat bra.
    Men Disgen 2016 har av någon anledning lagt datamapparna på C-hårdisken i dokument under mig som användare. När jag för att inte riskera något kopierade datamapparna till molnet upptäckte jag att det som kopierades inte var originalfilerna utan bara länkar till dem medan ändringar jag gjort fortfarande hamnade i originalfilerna på C-hårddisken där också ändringar hamnade. Jag har inte vågat flytta originalfilerna till molnet definitivt eftersom det ställde till återställningsproblem när jag provade en flyttning.
    Hur ska jag göra för att flytta originaldatamapparna till "OneDrive"?
    /Hans

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Hej. Det är rätt att Disgen som standard skapar en Datamapp under "Mina Dokument" och det använder de flesta. När du konverterar från Dg8 kan du dock välja var du vill spara den konverterade Datamappen.
    Dina datamappar hanterar du i Arkiv> Hantera datamappar. Om du med utforskaren kopierar en datamapp till annat ställe eller annat namn, skall du i "Hantera datamappar" lägga till den med "lägg till befintlig" och sedan där också göra den som AKTIV. Det är den aktiva datamappen som du gör ändringar i.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3

    Hans Pedersen Dambo
    Medlemsnr
    19900
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    11
    Hjärtligt tack, Torgny!
    Det var inte riktigt så enkelt, för när jag hade kopierat mina sex datamappar til OneDrive, började med Stand - Lägg till befintlig - Använd och sedan skulle kolla om en ändring hade hamnat rätt, visade det sig att ingen ändring gjorts i OneDrivemappen. Däremot hade original mappen på C-hårddisken ändrats.
    När jag sedan kollade i Hantera mapp visade et sig att där faktiskt fanns två mappar Stand. Den översta hade kvar sökvägen till C-hårddisken och den andra hade en sökväg till OneDrive.
    Jag hade naturligtvis valt den översta :-)
    När jag sedan skulle flytta nästa mapp valde jag - vis av skadan - den understa som hade rätt sökväg.
    När jag sedan har alla mapparna på rätt plats antar jag att jag kan radera mapparna på C-hårddisken.
    Senast redigerat av hpdambo den 2016-07-26 klockan 14:39.

  4. #4

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Stämmer precis. Om du först tar bort dem på hårddisken, och sen kollar i "hantera datamappar" så ser du att de tinns kvar i listan med en markering att de inte finns kvar. Du får slälv ta bort dem från den listan också.
    Jag tycker ju att OneDrive som du använder det INTE är en fullgod backup, så skapa säkerhetskopior regelbundet på något externt minne.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •