Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur får man ut statistik i Disgen 2016?

Bo Gullefors
    Medlemsnr
    37992

Hur får man ut statistik i Disgen 2016?

Jag har nu haft Disgen 2016 i drygt ett halvår och det fungerar bra, men kraschar ibland vid utskrifter. Ett större problem är att jag inte kan få ut någon statistik från alla mina datauppgifter. I menyraden finns Verktyg och då jag scrollar ned till Statistik kan jag bara få ut ”könsfördelning av databasens personer” med ett cirkeldiagram. Det har jag inte så mycket glädje av. I Disgen 8.2d gick det få ut mycket statistik. Hur gör man för att få statistik på förnamn, efternamn, ortsnamn etc i Disgen 2016?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Statistik är, som vi skrivit i olika sammanhang, en funktion som inte har hunnits med men som vi planerar ska återkomma i någon form. Det som du refererar till ett bara ett exempel på hur man kan använda grafik av olika slag. Jag tror mig försökt få till en diskussion av vilken statistik som är intressant och i vilken form den ska visas.

Jag är tacksam för en förutsättningslös diskussion om detta oberoende av vad som finns i Disgen 8 och hur den presenteras.
    Senast redigerat av Christer den 2016-08-16 klockan 10:20.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Bo Gullefors
    Medlemsnr
    37992
    Tack för svar!
    Skönt att veta att det inte är fel på programmet efter ett par kraschar vid utskrifter. (Programmet har stängts av i samband med utskrift av komprimerad Antavla, granska och skriva sida).
    De statistikfunktioner som fanns (finns) i Disgen 8.2d tycker jag var bra och intressanta t.ex. statistik på för- och efternamn, vilka orter som finns i databasen, hur många som registrerats på varje ort, snittåldrar, ålder på förstföderskor, äldstföderskor, antal i familjer etc. etc.

Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Den statistik jag saknar mest i 2016 är NOTISSTATISTIKEN.

Birgitta Svensson Hallgren
    Medlemsnr
    47213
    Det fanns en form av statistik bland utskrifter i 8an. Är de flyttade eller borta?

Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Birgitta se Christers svar ovanför.

Birgitta Svensson Hallgren
    Medlemsnr
    47213
    Jag läste det, men knepig mening gjorde att jag misstolkade.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    ... Jag är tacksam för en förutsättningslös diskussion om detta oberoende av vad som finns i Disgen 8 och hur den presenteras.
    Var i forumet?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Här blir väl bra!
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Räknas ytterlighetsvärdena in i statistiken, de om yngsta/äldsta föderska, äldsta person, kortaste/längsta äktenskap, yngsta/äldsta brud/brudgum osv? De är bra för att kolla efter felaktigheter.

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Antal barn per föräldrar är också en bra koll.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •