Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Faddrar

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej Åke!

I fadderpanelen ser du inget mer än namn och födelse samt dödsår, så långt allt rätt.

Högerklickar du på faddern och väljer "personöversikt" ser du all information du har skrivit in om denna person.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410

Koppla faddrar

OK! Det är alltså så det ska se ut? Det går alltså inte få med mer info på detta sätt när man kopplat till befintlig person? Borde inte orten komma med? Den skall ju vara kopplad till Levde-notisen enligt vad jag har fått uppgift om. I mitt exempel har jag en man och hustru som fadder till barnet. Det kommer i fadderspalten på barnet inte att framgå att de är ett par (man o hustru).

En försämring i så fall. På nya faddrar går att skriva in yrke mm har jag förstått. Har fortfarande inte tagit ställning till om jag skall kopiera faddernotisen i 8:an till en textnotis innan konvertering. Det har ju varit mycket diskussion om det här på forumet.

Kör fortfarande inte Dg2016 skarpt bl.a pga faddrana, fast jag laddade ner programmet så fort det fanns tillgängligt.
    Senast redigerat av kallstrand den 2016-08-20 klockan 19:53.

Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Hej igen Åke!

Du kan genom att dubbelklicka på namnet få upp en kommentars ruta där du kan skriva in t.ex. att de är gifta med varandra, annars har du den information i personöversikten för faddern.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410

"FADDER TILL ..."

Jag har testat de flesta utskrifter och dess inställningar. Har inte i skrift lyckats få med "Fadder till".
    Hittar inte heller någon inställning där det kan väljas som tillval.
    Kanske något att åtgärda till nästa uppdatering?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Åke, det har du nog tyvärr rätt i. Bra att du påpekar det. (Förbättringsrapport #3005)
    Senast redigerat av Christer den 2016-08-22 klockan 15:14.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410

"FADDER TILL ..."

TACK för upplysningen. Efterlyser också möjligheten att få med mer info när man kopplar till en befintligt fadder. Nu kommer ju bara namn och årtal för född och död med.
    När man gjorde konverteringen från 8:an så kommer ju all info med förutom orten. Går det inte att behålla den infon vid kopplingen till befintlig fadder? Faddern är ju kopplad till Levde-notis? Hur får man fram det på en befintlig fadder?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Den här frågan kom också upp vid en paneldiskussion på Släktforskardagarna så nu har jag skrivet ett förbättringsförslag (#3006).
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •