Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Att komplettera panelen levnadsbeskrivning med relationer?

  1. #1
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866

    Att komplettera panelen levnadsbeskrivning med relationer?

    Förslag finns om att stoppa in relationshändelser i panelen levnadsbeskrivning för att få en komplett sammanställning. Utgångspunkten för de flesta är nog hur det såg ut i Disgen 8 för Ändra personnotiser (men inte i Visa personnotiser).

    Nu har vi delat upp all info i olika paneler så frågan är om vi ska blanda ihop allt igen? Frågor:
    - Ska relationerna in i panelen levnadsbeskrivning eller ej?
    - Om man är ute efter en kronologisk förteckning borde även födelserna in där. Eller hur?
    - Ska årtalen efter partner uttrycka relationsperioden i stället för levnadsperioden? Eller en rad med innehållet relationsperiod, namn och levnadsperiod.
    - Eller är det uttryck för ett behov av utskrift av en tidslinje (#2875) med alla (utvalda) händelser i en lodrät "linje"?

    Synpunkter efterlyses för vårt beslut i Produktrådet. Dvs också om du tycker att det bra som det är och att inget ska ändras.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  2. #2

    Kerstin Nilsson
    Medlemsnr
    44775
    Inlägg
    1
    Jag måste säga att jag, trots att jag flitigt använder Disgen 2016 och uppskattar programmet, så förstår jag inte riktigt frågan.
    "Paneler" m m är begrepp som inte jag använder som vanlig Disgenanvändare.
    Men för att göra ett försök att tycka till så tänker jag följande kring det jag tror dina frågor handlar om.
    För mig är kronologin viktig och hur det jag lägger in kommer ut i utskrift. Betyder inte att jag alltid skriver ut men kan läsa på skärmen eftersom jag vill ha en sammanställning över en person där också mina kommentarer finns med. Ibland tycker jag det är svårt att förstå inställningarna, vad som kommer med, och var i texten i så fall, i en utskrift.
    Utskrifterna är definitivt det jag har svårast att klara av - har hittills inte lyckats få dem som jag vill. Det är långa "klickvägar" när man ska prova olika varianter.

  3. #3

    Barbro Stålheim
    Medlemsnr
    1850
    Inlägg
    10
    Nej, det tycker jag inte alls. Barn, nya giften etc. hanteras bra som det är nu. Dessutom är listen tillräckligt lång med de val som finns nu, rullisten går långt ned på sidan. Jag jobbar också kronologist och det önskemål jag har är att yrke placeras överst i listan.
    Om utskrifter har jag inga synpunkter. Jag använder nästan inte alls det.
    Jätte bra om Produktrådet tar beslut om val av prepositioner i ortsraden och den tidigare möjligheten att kontrollera notiser så att man får en lista på ev. avvikelser, t ex om man råkat skriva 1950 istället för 1850.

  4. #4

    Christina Claeson
    Medlemsnr
    38969
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    263
    Jag tycker inte att relationerna skall in i panelen med levnadsbeskrivning, det är tillräckligt med informtion i levnadsbeskrivningen som det är idag. Om det är en önskan att få en liknande beskrivning som den ser ut i Min Släkt med alla händelser ii kronologisk ordning så kan den bli mer än lovligt lång om personen flyttar väldigt mycket.
    Däremot är det bra om det går att få allt i utskriften i kronologisk ordning.

  5. #5

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Väldigt gärna händelsenotiser i kronologisk ordning, både i utskrifter och i levnadsbeskrivningen i PÖ.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Eftersom inte alla notistyper har tidsangivelse har vi valt att skriva ut dem i den ordning du väljer att presentera dem i personöversiktens levnadsbeskrivning.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    De olika panelerna fungerar för mig. Det jag saknar är "Drag and drop" i PÖ för att få händelserna i tidsordning. Idag stannar aktuell rad kvar på den som jag utgår ifrån.
    Om jag lägger till en text-notis så borde den komma efter den aktuella och iom att den commitas så borde den nya raden var den i focus.

  8. #8

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Christer! Jag förstår att notiser saknad tidsangivelse inte kan sorteras. Men att resten sorteras skulle spara mycket arbete.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •