Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Versionsnummer

  1. #1
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039

    Versionsnummer

    Jag kan idag se vilket versionsnummer min installation har, men jag vill också kunna se om det finns en nyare version och vilken beteckning denna utgåva har. Idag hamnar man på en sida som enbart anger 2016 2, men utöver det saknar uppgifter om version. Jag ser gärna också en sida där det redogörs för vad som tillkommit eller ändrats i de olika versionerna. Med version menar jag de uppdateringar som skjuts ut till klienterna, dvs inom 2016 2 förekommer väl flera uppdateringar.

  2. #2
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Ambitionen är att beskriva uppdateringarnas innehåll på webben. På https://www.dis.se/disgen ser du aktuell version och på https://www.dis.se/uppdatering-disgen ska innehållet, om än lite kort, framgå.
    Versionen 2016.2 är bara en uppdatering men innehåller flera rättningar.
    Version 2016.3 som vi jobbar på för tillfället kommer att innehålla lite mer ny funktionalitet som återställer en del av det som inte hanns med från Disgen 8.2.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  3. #3
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Tack, det var ungefär det jag var ute efter. Om jag förstått dig rätt uppdateras inte klienten mellan version 2016.2 och 2016.3!?

  4. #4
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Tack, det var ungefär det jag var ute efter. Om jag förstått dig rätt uppdateras inte klienten mellan version 2016.2 och 2016.3!?
    Jodå, den uppdateras. "Klient" är kanske fel ord i sammanhanget eftersom Disgen inte arbetar mot någon server. Men en bunt olika rättningar som gjorts sedan juni samlas ihop tillsammans med alla andra rättningar som gjorts sedan Disgen 2016 kom ut i mars, och skickas ut till användarna (eller kan hämtas på webben) i form av ett nytt körbart program/klient.

    Jag har nog tänkt att informationen om vad uppdateringen innehåller ska vara tillgänglig när man får frågan om man vill uppdatera. Idag är det ju bara en fråga om man vill uppdatera. Där borde stå vilken version det kommer att uppdateras till och vilka ändringar som gjorts.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  5. #5

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Jag har en lite modiferad frågeställning.

    Hur vet jag att jag har den senaste versionen installerad?
    Jag kan ju kolla vad versionen heter genom att titta på Hjälpmenyn och klicka på Om Disgen. Men har det kommit fler som jag missat? Eller som jag av misstag inte fått installerad.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Om du går till hjälpmenyn och väljer "Sök efter uppdateringar" och vidare så ser du vilken version som är aktuell.
    Eller också går du till vår webb, Verktyg, Disgen och läser.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Då känner jag mig nöjd. Hade nog missat "Sök efter uppdateringar".
    Tack för snabbt och tålmodigt svar!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av m05143 Visa inlägg
    Då känner jag mig nöjd. Hade nog missat "Sök efter uppdateringar".
    Tack för snabbt och tålmodigt svar!
    Hej Sten-Sture! Just det kunde du läsa om i det extra temanumret av Diskulogen som kom häromveckan. Sidan 5
    https://www.dis.se/sites/default/fil...diskDisgen.pdf

    Jag la nämligen till i Christers skrivning i den punkten just orden "eller för att kontrollera så att du har den senaste versionen" eftersom det kunde vara ett tips tänkte jag

    Får jag uppmuntra till läsning av temanumret ;-) ?

    Hälsningar,
    Eva

  9. #9

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Där ser man (jag)! Temanumret är bara genombläddrat, men inte läst!! Jag skäms en smula (mycket).
    Hälsning /Sten-Sture

  10. #10
    nejdå, det är ju väldigt mycket information att läsa på många ställen - och information / kommunikation är som bekant svårt.
    hälsningar,
    Eva

  11. #11

    Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Ort
    Täby, Stockholm
    Inlägg
    200
    Som komplent till den lilla diskussionen kan ju nämnas att i DG 8.2 stod versionsbeteckningen högst upp i Namnlisten.

  12. #12
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Men er det meningen å få opp hjelpefilen når man klikker på nevnte søk etter-funksjon?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  13. #13
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Ja, det är meningen.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •