Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: GEDCOM export

  1. #1

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90

    GEDCOM export

    Idag tycker jag det är MYCKET krångligt att exportera t.ex. persons anfäder med tillhörande make/maka och dess barn.
    Som förslag skulle jag vilja ha ett liknande fönster som "min släkt" har.
    Detta tycker jag skall ha hög prioritering.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90
    Finns det ingen som kan säga något om detta?

  3. #3

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Jo, jag håller gärna med dig. Ett tydligt val så att det skapas kompletta familjer.

    När man i Disgen vill välja en delmängd av sitt data till GEDCOM filen så kan man begränsa till valda flaggor. Detta kräver dock att man varit väldigt konsekvent när man satte flaggorna.

    Alternativet man då har är att skapa en söklista med sitt urval och sen i söklistan komplettera med funktionen "Utöka söklistan" med partner, barn och/eller föräldrar.
    En lite onödig omväg, som definitivt skulle förenkla och förtydliga för användaren.

    Frågor kring felsignaler i openRGD visar också att många inte är medvetna om att familjerna inte blivit kompletta.

  4. #4
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Man kan utvide med søklisten med Alla anor og alla ættlingar, så behovet burde være dekket.
    Med utøka søklistan kan man så utvide med alle partnere og så legge til f.eks. tgre generasjoner med foreldre, så legge til ektefeller og så barn, så får man en stor slektskapstavle i tillegg.

    Synes å begrense utvalg til det som forslagsstiller foreslår er en dårlig erstatning for mulighetene i dagens Disgen.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  5. #5

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Inte ersättning, söklistans funktioner är utmärkta.

    Kompletteringen bör vara tillgänglig när man skall skapa GEDCOM filen, just för att inte behöva gå via söklistans funktioner.

  6. #6

    Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlägg
    90
    Just så!

  7. #7
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Kan kanskje løses med en ny rutine som tar utgangspunkt i aktiv person, som så via rutinen som legger aktiv person inn som eneste i søkelisten og så kjører rutinen Utvid søk med alla anor, deretter Utvid med alla partner og så utvid med barn en eller et par ganger besemt av oopsett og så eksporterer resultat til det man ønsker?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  8. #8

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det är inte söklistans funktioner vi anmärker på.

    Vi vill ha en ny funktion vid skapande av GEDCOM filen.

  9. #9
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Skissert løsning vil nettopp gi slikt resultat som skissert i vinduet, en søkliste 1 f.eks. som eksporteres til Gedcom.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  10. #10
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Disgens funktioner, t.ex. export, sökning och analys, bygger på urval med hjälp av flaggor eller söklista. Vad jag förstår så efterfrågar ni en funktionalitet som i någon mening redan redan finns. I tider med mycket hård prioritering bland medlemmarnas önskemål och förslag så är jag betänksam att utveckla och underhålla flera parallella och snarlika tillvägagångssätt. Såvida de inte tillför en stor nytta till en majoritet användare.

    Den lösning som bygger på en söklista erbjuder en stor flexibilitet till användarna. Om vi ska göra något så bör det vara i linje med Alfs förslag med utökning av alternativen för att utöka söklistan.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  11. #11
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Det som jeg savner i så måte er en mulighet til å lage et skript som man kan ta vare på og kjøre senere ved senere eksporter av samme slekt.

    F.eks. om man lager spesifikke uttrekk som skal eksporteres til GEDCOM for å bearbeide i programmer som kvalitetsanalyserer data eller for eksport av bestemt slektsgren til DISBYT :-)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •