-
Hej,
RTF är ett format som skall kunna öppnas i vilket ordbehandlingsprogram som helst. Det innebär också att det inte är fastställt vilket format texten skall ha, det måste anges i det mottagande programmet. Det vanligast förekommande programmet är väl förmodligen Word, som jag själv använt mycket. Vad jag vet är det endast Word som kan ta hand om informationen som lämnas av Disgen för skapandet av register. Detta är egentligen en standard funktion i Word. Finessen är att man kan lägga till och dra ifrån i RTF texten, under förutsättning att man inte skadar den dolda information som är underlaget till registret. Det absolut sista man gör i ett färdigt manus är att uppdatera registret, just för att sidhänvisningarna skall bli korrekta. Tyvärr så tror jag inte att det ingår i funktionen att lägga till "rubriker" på de ställen som önskas. Jag är tacksam för att jag slipper göra registret "för hand", vilket tydligen är vanligt i andra program. Att tänka på är att man också måste infoga sidnummer i sidhuvud eller sidfot, men det är väl ganska självklart. Tänk också på att om man även gör brödtexten i två spalter, så minskar sidantalet högst väsentligt. Ända upp till 20 % mindre för en så omfattande utskrift som denna. Det kräver lite mer kunskaper om "Word" än de grundläggande, men läser man på om formatmallar och avsnittsbrytningar så är det inte så komplicerat som det låter.
Tänk på att även använda Disgens släktboks funktion för att "kombinera" flera olika typer av utskrifter. Så länge man håller sig till utskrifter utan grafik, så kan man skriva ut även detta till RTF. Man får då ett gemensamt register till allt.
Lycka till med släktbokstillverkningen,
Anders
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler