Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Utskrift antavla i tabellform

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Utskrift antavla i tabellform

    Jag vill skriva ut en antavla i tabellform, men vill att ev makar till barn tas med.
    Även åldrar för alla personer, gärna både när de gifte sig och när de dog.
    Gärna född/död på samma rad för att spara papper och bläck.
    Avsikten är att ge en bättre överblick över familjens öde.

    Exempel:
    Per Persson
    f. 1808-08-10 i Staden d. 1849-01-18 (41 år) i Bondbyn av förkylning.
    Bonde i Bondbyn

    g. 1833-09-22 (27 år/23 år) i Bondbyn

    Elisabet Nilsdotter
    f. 1812-06-29 i Bondbyn d. 1901-09-15 (89 år) av ålderdomssvaghet.

    Barn:
    Maria Greta Persdotter f. 1834-09-09 i Bondbyn d. 1836-09-20 (2 år) av kikhosta
    Carl Johan Persson f. 1836-09-15 i Bondbyn d. 1836-09-20 (5 dgr) av kikhosta
    Kajsa Lisa Persdotter f. 1839-07-31 i Bondbyn d. 1909-08-06 (68 år) av olyckshändelse
    g. 1859-01-05 (20 år/19 år) med Karl Karlsson f. 1858-06-01 d. 1919-10-01

    Någon som vet om detta är möjligt?

  2. #2

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Anita,

    Jag tror att du skall prova utskriften av släktmatrikel. Det är troligen inte exakt så som du vill ha det, men med lite ändringar i inställningarna så kommer du nog rätt nära.

    Lycka till,
    Anders

  3. #3

    Lennart Börnfors
    Medlemsnr
    10122
    Inlägg
    2
    Jag har samma önskemål som Anita betr. utskrift av antavla i tabellform.

    Att på samma sätt som i en ansedel få med uppgifter om vem barnen gift sig med (namn, levnadstid, yrke) går inte i antavlan .

    Vill man ha med den uppgiften kan man välja Ansedlar för alla, men det alternativet är skrymmande och tillåter inte RTF.

    Alternativet Ansedlar för alla kunde bortfalla om man i stället gjorde det möjligt att för antavla i tabellform begära uppgift om vem anornas övriga barn gift sig med (namn, levnadstid, yrke).

  4. #4

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92

    Släktmatrikel

    Hej Lennart,

    Prova utskriften av släktmatrikel och på fliken "För släktmatrikeln" markerar du "Begränsat antal generationer" till 1 så tror jag att du kommer ganska nära den utskrift du önskar. Den går att skriva ut som RTF, så du kan hantera den i Word om du vill.

    Lycka till,
    Anders

  5. #5

    Lennart Börnfors
    Medlemsnr
    10122
    Inlägg
    2
    Hej Anders,

    Gjorde som du sa och resultatet blev bra! (Blev osäker när jag såg att "Begränsat antal generationer" skulle gälla stamtavla, men inom antavlan kan kanske syskonen ses som en stamtavla.)

    Bra sätt alltså att kringgå en brist i programmet. Men det vore bättre att ändra programmet.

    Hälsningar,
    Lennart

  6. #6

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92

    Släktmatrikel

    Hej Lennart,

    Jag håller nog inte med om att det är någon brist. En antavla i sin grundform innehåller bara de direkta anorna och inte ens några syskon. Däremot är släktmatrikeln den mest avancerade utskriften. Släktmatrikeln utgår från en antavla men vänder och presenterar alla ättlingar till anorna också. Det framgår då också i klartext hur släktskapet är vilket är hanterbart när det inte blir en för stor utskrift eller som här med begränsat antal ättlingar. Jag har gjort en utskrift utan begränsningar och det är lite kul att se de långa harangerna med släktskap, inte för att man förstår dem men i alla fall.

    Hälsningar,
    Anders

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •