Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Registreringsordning

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    OK, Göran. Jag misstänkte att det kanske var just att få in Bm (och/eller Af) på två ställen som var ditt problem.

Om vi tittar på ditt exempel och min bild, så har jag registrerat personerna i den ordning de står i bilden. Fram till Af:s giftermål med Bm var det rakt på, men då kommer problemet med att Bm redan är registrerad. Lösningen i Disgen är "Koppla personer med dra-och-släpp".

Med Af som centrumperson, öppna dubbla fönster genom att klicka på den blå "fönsterdelningsknappen" i vänstermarginalen (ser ut som två murar med ett svart streck mellan dem). Du har då två fönster med Af som centrumperson i båda. I det högra fönstret, dubbelklicka på Bm så att hon blir centrumperson i det fönstret. I det vänstra fönstret, lägg in relationen "Gift" för Af efter sonen S2. I den relationen kommer då upp en tom ruta för den nya partnern. Ta nu tag i Bm i det högra fönstret (hon skall vara centrumperson där) och dra henne till den tomma partner-rutan i det vänstra fönstret. Stäng det högra fönstret och maximera det vänstra. Klart.

En bättre beskrivning finns i den nya handledningen här: https://www.dis.se/koppla-partner.

Göran Brolinger
    Medlemsnr
    36338
    Tack Edgar. Nu är det fixat och jag har det som jag vill ha det.

Mvh/Göran

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •