Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Registreringsordning

  1. #1

    Göran Brolinger
    Medlemsnr
    36338
    Inlägg
    10

    Registreringsordning

    Jag har följande metodfråga:
    1) Fadern Af har en (oä) son S1 med modern Am. (Lätt att registrera S1 under relationen Utom äktenskap). Båda föräldrarna syns i familjeöversikten.
    2) Fadern Af har en son S2 ihop med modern Bm. (Lätt att registrera S2 under relationen Före äktenskap). Jag har modern Bm som centrumperson.
    3) Efter två år gifter sig Af med Bm. (Lätt att registrera övriga barn under relationen Gift).

    Men, i vilken ordning bör sonen S2 enligt pkt 2 registreras?
    Fn har jag sonen S2 registrerad på modern Bm (folkbokföringsregeln). Jag har heller ingen fader som Partner! Men då syns ju inte fadern Af i familjeöversikten eller i stamtavlan. Jag kan ju inte ha fadern registrerad två gånger!
    Sätter jag fadern Af som centrumperson syns ju inte sonen S2!
    Bör sonen S2 registreras under relationen Före äktenskap direkt under sonen S1? På liknande sätt får jag ju inte med modern och kan inte ha henne registrerad två gånger!

    Jag använder Disgen 2016. Vad är rekommendationen?
    Mvh/Göran

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Det finns väl två "skolor" och vad som är rätt eller fel går nog inte att avgöra.

    Alt 1: Af och modern Bm registreras med sonen S2 i relation Utom äktenskap, som senare vi vigseln ändras till Före äktenskap. Fadern kan mycket väl kopplas två gånger (men givetvis bara registrerad en gång) och alt 1 blir då tids-kronologiskt korrekt och fader och son hamnar i samma relation. Senare barn i relationen som gifta.

    Alt 2: Af och modern Bm förekommer bara i en relation som vid vigseln ändrar status från Utom äktenskap till Gifta med aktuellt vigseldatum. Innebär att sonen s2 och vigseldatum kommer i ologisk tidsordning men samma par föräldrar förekommer bara i en relation. Ytterligare barn hamnar som helsyskon vilket väl bör vara det korrekta.

    Anser man händelseordningen viktigast blir det alternativ 1, är man mer praktisk är det nog alternativ 2.

  3. #3

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Ditt exempel bör väl registreras som i bilderna nedan. Då fungerar det med olika centrumpersoner.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Med Disgen 2016 finns möjligheten att ha båda barnen i samma grupp av barn med Alf och Bm som föräldrar. Om jag tycker att det är viktigt att tydligt visa den utomäktenskapliga födelsen så skriver jag "före äktenskapet" som kommentar i födelsenotisen för S2. Annars syns det ju om gifte- och födelsedatum jämförs.
    Relationen mellan Alf och Bm förekommer då bara en gång och kan innehåller olika händelser som t.ex. sambo, förlovad, gift och skild.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  5. #5

    Göran Brolinger
    Medlemsnr
    36338
    Inlägg
    10
    Edgar!
    Det är så här som jag vill ha det. Men det är tydligen något jag inte fattat: Hur får jag in Bm (eller Af för den delen) på två ställen? C-J Gustafsson är ju enligt ovan inne på samma lösning när han skriver att "fadern mycket väl kan kopplas två gånger, men bara registreras en gång".
    Hur gör jag det?

    Mvh/Göran

  6. #6

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    OK, Göran. Jag misstänkte att det kanske var just att få in Bm (och/eller Af) på två ställen som var ditt problem.

    Om vi tittar på ditt exempel och min bild, så har jag registrerat personerna i den ordning de står i bilden. Fram till Af:s giftermål med Bm var det rakt på, men då kommer problemet med att Bm redan är registrerad. Lösningen i Disgen är "Koppla personer med dra-och-släpp".

    Med Af som centrumperson, öppna dubbla fönster genom att klicka på den blå "fönsterdelningsknappen" i vänstermarginalen (ser ut som två murar med ett svart streck mellan dem). Du har då två fönster med Af som centrumperson i båda. I det högra fönstret, dubbelklicka på Bm så att hon blir centrumperson i det fönstret. I det vänstra fönstret, lägg in relationen "Gift" för Af efter sonen S2. I den relationen kommer då upp en tom ruta för den nya partnern. Ta nu tag i Bm i det högra fönstret (hon skall vara centrumperson där) och dra henne till den tomma partner-rutan i det vänstra fönstret. Stäng det högra fönstret och maximera det vänstra. Klart.

    En bättre beskrivning finns i den nya handledningen här: https://www.dis.se/koppla-partner.

  7. #7

    Göran Brolinger
    Medlemsnr
    36338
    Inlägg
    10
    Tack Edgar. Nu är det fixat och jag har det som jag vill ha det.

    Mvh/Göran

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •