Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Utskrift till textfil

  1. #1

    Anders Dahlin
    Medlemsnr
    41263
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    59

    Utskrift till textfil

    När jag skriver ut till en textfil så hittar jag ingen möjlighet att ställa in storleken på "papperet". Det ser ut som att default storlek är A4 vilket genererar "onödiga" rad- och sidbrytningar. Det ser rätt ut i "granskafönstret". Har provat flera olika skrivartyper men inställning av "papperstorleken" syns endast i "granskafönstret". Ska det vara så?

    Mvh
    Anders Dahlin

  2. #2

    Anders Larsson
    Medlemsnr
    772
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    92
    Hej Anders,

    En textfil har inget "format" det är en fil som skall läsas av ett program. Det är i detta program du kan göra dina inställningar, efter vad programmet klarar av. Det finns flera att välja på och du har alltid det lilla programmet "Anteckningar" i Windows om du inte har tillgång till något annat. Word är väl vanligast i övrigt, men det finns många fler att välja på.

    Hälsningar
    Anders

  3. #3

    Anders Dahlin
    Medlemsnr
    41263
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    59
    Hej Tack för svaret men
    Det jag tycker är fel är att det genereras rad- och sidbrytningar i textfilen för att texten skall passa in på A4-ark. När man skriver ut till en textfil bör inte utskriftsfunktionen lägga till rad- och sidbrytningar.
    Dessa rad- och sidbrytningar ställer till problem när man importerar fil till exempelvis Excel för vidare bearbetning.

    Hälsningar
    Anders D

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Anders, den utskriftsvarianten är troligen en gammal relik från en tid jag inte minns, dvs före Windows, när en annan typ av skrivare användes. Det är inte tänkt att man ska bearbeta texten vidare utan då är det klokare att använda utskrift till rtf-fil.
    Jag kommer att föreslå att vi tar bort den utskriftsvarianten.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •