Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Inmatning av ny person

  1. #1

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501

    Inmatning av ny person

    Att inmatningsproceduren för en ny person upplevs som betydligt mer komplicerad i Dg2016 än i Dg8 har diskuterats i detta forum tidigare och det är troligen förbättringar på gång. Eftersom jag har upplevt detta som en allvarlig nackdel med Dg2016, har jag gjort en mer detaljerad analys, som jag ändå vill dela med mig av.

    På bifogad bild har jag lagt in erforderliga knapptryckningar för de vanligaste inmatningarna av en ny person, som är från husförhörslängder och födelseböcker. Man ser att det egentligen inte är någon större skillnad. Det som upplevs som mer komplicerat är antagligen att i Dg2016 hoppar man mellan olika inmatningsfönster medan i Dg8 ligger man kvar i samma fönster under hela proceduren.

    Det som sticker ut är inmatningen av en förälder. Orsaken till detta är att man inte kan avsluta proceduren när data är slut, utan man måste klicka sig genom resterande fönster innan man kommer till Slutför. I födelseböcker finns som regel endast föräldrarnas namn och inte dera födelsedatum och dödsdatum har man som regel inte heller vid första inmatning av en person/förälder. Huvudönskemålet är därför att det, liksom vid inmatning av Barn och Partner, finns en Klar-knapp även vid inmatning av Förälder redan fr.o.m. inmatningsfönstret för namn.

    Med den ändringen tror jag att även vi som upplevt inmatningen i Dg2016 som krångligare kan vänja oss vid det nya.

    Utöver detta kan jag inte se vitsen med det inledande valet "Föräldrar" för att sedan välja att mata in båda i samma sekvens eller bara den ena av dem. Man kan lika gärna alltid mata in dem en och en som i Dg8. Enligt mig därför en eller två helt onödiga knapptryckningar. Men det var mindre viktigt, bara en reflektion.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •