Resultat 1 till 16 av 16

mne: Koppla loss och radera personer - ett strre mne n vad man kan tro- eller?

Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Inlgg
    200

Koppla loss och radera personer - ett strre mne n vad man kan tro- eller?

Sitter just och kmpar med en text om att koppla loss personer och senare radera dem. Fick inte till det som jag ville s jag kollade frst i den inbyggda hjlpen.

Det finns en sidas text med rubriken Familjeversikt - Radera och koppla loss.
    Lter lovande, men ingen stans nmns att person som skall hanteras INTE fr st som Centrumperson. Mrkligt.

Tittar s i Handledningen p ntet. Dr finns flera sidor bilder och text som beskriver hur man tar bort en dubblett! Inget annan text om radera som jag kan finna.

Gr s till Bergslagen omfattande kompendium (Utgva 4). Dr jobbar man med dubbla familjeversikter p ett antal sidor fr att visa hur den losskopplade personen skall kopplas in igen. Men detta vara jag inte ute efter. Vidare str det att om man radera personer i sklistan, s frsvinner de frn databasen. S r inte fallet. Men det r kanske rttat i en senare utgva.

Gr s till Filbyter (Utgva 1). Hr pratar man om losskoppling i samband med dubbletter.

r ganska s brydd om det skall vara s svrt att koppla loss och radera p ett enkelt stt (knner till att man genom ndring i Instllningarna kan radera direkt (man mste dock se till att ha rtt Centrumperson).

Har kanske missat ngot i det material som jag skrivit om ovan. i s fall behver jag er hjlp att hitta det!

Ngra av oss nog p funkisdagarna i helgen. Jag har skrivit ned hur man kan gra. Men det blev en aning lngt. Hoppas vi fr tid att resonera om min frgestllning.

Jag vill ocks beskriva koppla loss och radera relationer p ett enkelt, kort och tydligt stt!

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    Du r vlkommen med din text s ska anvnda den och frmedla den vidare till de som kan f chans att teranvnda den.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Sten-Sture, du skriver:
    "I]Vidare str det att om man radera personer i sklistan, s frsvinner de frn databasen. S r inte fallet[/I]."
    Men det finns ju tv val i hgerklicks-menyn:
    - en som raderar markerad person ut sklistan,
    - en som raderar markerad person ur databasen.

Nu har jag inte slagit upp detta i Bergslagens bok, s jag ser inte om det r felskrivet, men menar du att det senare valet inte ger resultatet att personen raderas ur databasen? Det kommer i alla fall upp varningsskylt.

Hlsningar,
    Eva

Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Inlgg
    200
    Jag lste tydligen inte frdigt p menyn, du har s rtt, det finns tv varianter. Kanske det enklaste sttet att radera en person. Mitt stt blev mycket omstndligt, det var drfr jag skrev p forumet.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Inlgg
    477
    Med en slik massesletting, risikerer man da ikke at koplede personer blir stende med tapt partner og lenker som peker ut i intet?

Det var rsaken til innstrammingen i Disgen 8.2 at om nr man valgte partner og slettet denne, kunne man risikere at vedkommende hadde relasjoner bde til foreldre og til andre ekteskap som dermed ble stende uten denne. Man mtte derfor velge partner som hovedperson, s kople fra alle relasjoner og til sist stryke overfldig person.

Hvordan har man tenkt at algoritmer skal lse dette?

Spesielt om den person man slettet var den som skulle vrt bestende?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Gran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlgg
    90
    Ngot som irriterar mig r nr man raderat en person s blir det ett hopp i id:numrens lista. Nu menar jag inte att alla id:nummer skall ndras ett steg upp utan att nsta nya person som kommer in i Disgen skall kunna f den raderades nummer s det inte bildas ngra "hl" i id:listan.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Inlgg
    477
    det er nok et databaseteknisk problem, og ikke spesielt for Disgen. Indeksverdier skal aldri gjenbrukes til noe annet.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    Det r ett medvetet val fr att alla personer ska vara unika inom en och samma datamapp. Oavsett om de r borttagna eller ej.
    I Disgen 8 teranvnde vi tyvrr id frn borttagna personer.

Gran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlgg
    90
    Men personerna r ju raderade?!

I Disgen 8 kunde det bli missfrstnd i exempelvis utskrifter och Gedcomfiler, d dr angivna ID-begrepp kunde avse andra personer n de som senare gller. Samma sak gller vid analys av resultatrapporter frn Disbyt.

Appld till ndringen i Disgen2016.

Gran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Inlgg
    90
    OK, frdelar och nackdelar.
    Jag fr leva med det.

Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Inlgg
    200
    Hur beskriva fr en nybrjare hur man kopplar loss en person och sedan raderar honom kort och koncist verkar inte vara s ltt.

Ngon som vill beskriva hur man gr? (Jag frskt och det blev rtt omstndligt). (Radera utan utan fregende losskoppling fr inte anvndas. Likas inte radera via avancerad skning).

Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Inlgg
    200
    Tillgg till mitt inlgg 15:49 ovan. Personen som skall kopplas loss r bde gift, har frldrar och barn.

Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlgg
    176
    Tillta radering utan losskoppling gr att ndra till att bli tillten.
    Det sker under Verktyg , Instllningar.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Inlgg
    1 770
    Sten-Sture,
    brja med att koppla bort personen frn sina frldrar genom att ha hen som barn. Markera, hgerklicka och vlj Koppla loss. Ls sen vad det str i rutan.
    Vlj personen i Bland senaste (som det str) och gr hen till partner. Markera, hgerklicka och vlj Koppla loss. Ls sen vad det str i rutan.
    Frdigt, som Sigrid sa.

Sammanfattningsvis s ska personer som ska kopplas bort vara barn eller partner.
    Senast redigerat av Christer den 2016-10-04 klockan 08:41.

Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Inlgg
    200
    Tack, det blev ju kort. men texten skall fungera fr en nybrjare/grundkurselev, s d den blir lite lngre. Plus lite skrmdumpar.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •