Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Koppla loss och radera personer - ett större ämne än vad man kan tro- eller?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143

Koppla loss och radera personer - ett större ämne än vad man kan tro- eller?

Sitter just och kämpar med en text om att koppla loss personer och senare radera dem. Fick inte till det som jag ville så jag kollade först i den inbyggda hjälpen.

Det finns en sidas text med rubriken Familjeöversikt - Radera och koppla loss.
    Låter lovande, men ingen stans nämns att person som skall hanteras INTE får stå som Centrumperson. Märkligt.

Tittar så i Handledningen på nätet. Där finns flera sidor bilder och text som beskriver hur man tar bort en dubblett! Inget annan text om radera som jag kan finna.

Går så till Bergslagen omfattande kompendium (Utgåva 4). Där jobbar man med dubbla familjeöversikter på ett antal sidor för att visa hur den losskopplade personen skall kopplas in igen. Men detta vara jag inte ute efter. Vidare står det att om man radera personer i söklistan, så försvinner de från databasen. Så är inte fallet. Men det är kanske rättat i en senare utgåva.

Går så till Filbyter (Utgåva 1). Här pratar man om losskoppling i samband med dubbletter.

Är ganska så brydd om det skall vara så svårt att koppla loss och radera på ett enkelt sätt (känner till att man genom ändring i Inställningarna kan radera direkt (man måste dock se till att ha rätt Centrumperson).

Har kanske missat något i det material som jag skrivit om ovan. i så fall behöver jag er hjälp att hitta det!

Några av oss nog på funkisdagarna i helgen. Jag har skrivit ned hur man kan göra. Men det blev en aning långt. Hoppas vi får tid att resonera om min frågeställning.

Jag vill också beskriva koppla loss och radera relationer på ett enkelt, kort och tydligt sätt!

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Du är välkommen med din text så ska använda den och förmedla den vidare till de som kan få chans att återanvända den.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Sten-Sture, du skriver:
    "I]Vidare står det att om man radera personer i söklistan, så försvinner de från databasen. Så är inte fallet[/I]."
    Men det finns ju två val i högerklicks-menyn:
    - en som raderar markerad person ut söklistan,
    - en som raderar markerad person ur databasen.

Nu har jag inte slagit upp detta i Bergslagens bok, så jag ser inte om det är felskrivet, men menar du att det senare valet inte ger resultatet att personen raderas ur databasen? Det kommer i alla fall upp varningsskylt.

Hälsningar,
    Eva

Sten-Sture Tersmeden
    Medlemsnr
    05143
    Jag läste tydligen inte färdigt på menyn, du har så rätt, det finns två varianter. Kanske det enklaste sättet att radera en person. Mitt sätt blev mycket omständligt, det var därför jag skrev på forumet.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Med en slik massesletting, risikerer man da ikke at koplede personer blir stående med tapt partner og lenker som peker ut i intet?

Det var årsaken til innstrammingen i Disgen 8.2 at om når man valgte partner og slettet denne, kunne man risikere at vedkommende hadde relasjoner både til foreldre og til andre ekteskap som dermed ble stående uten denne. Man måtte derfor velge partner som hovedperson, så kople fra alle relasjoner og til sist stryke overflødig person.

Hvordan har man tenkt at algoritmer skal løse dette?

Spesielt om den person man slettet var den som skulle vært bestående?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Göran Nederman
    Medlemsnr
    48738
    Något som irriterar mig är när man raderat en person så blir det ett hopp i id:numrens lista. Nu menar jag inte att alla id:nummer skall ändras ett steg upp utan att nästa nya person som kommer in i Disgen skall kunna få den raderades nummer så det inte bildas några "hål" i id:listan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •