Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Använda Androidplatta

  1. #1

    Inga-Lill Fjällström
    Medlemsnr
    33166
    Inlägg
    16

    Använda Androidplatta

    Jag funderar på att skaffa mig en Androidplatta. Kan man använda Disgen 2016 på den?
    Mvh Inga-Lill

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Inga Lill!

    Tyvärr är det mycket korta svaret: Nej.

    Disgen kan inte köra på någon surfplatta.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    ... Disgen kan inte köra på någon surfplatta.
    På min Surface Pro 4 - som ju tveklöst är en "surfplatta" - 'kör' jag emellanåt ett Windows-släktforskningsprogram (som dock inte heter Disgen). Mycket troligt är att Disgen skulle kunna 'köras' på denna "surfplatta".
    Senast redigerat av BrJohan den 2016-10-02 klockan 11:32. Anledning: Förtydligande

  4. #4
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Bror!
    Jag var kanske snabb i svaret, jag borde ha preciserat inte på iOS eller Android, hur det är på en Windows platta vet jag inte. Eller är din en Android platta?
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  5. #5

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Den levereras med Win10, men det går bra att installera någon (av ett antal befintliga) Android(-Lollipop)-emulatorer.

  6. #6
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Citat Ursprungligen postat av BrJohan Visa inlägg
    Den levereras med Win10, men det går bra att installera någon (av ett antal befintliga) Android(-Lollipop)-emulatorer.
    Hej igen Bror!

    Ja så förvånar det mig inte att den kan köra ett Windows program, det var ju det MS gick ut med att nu skulle Windows 10 på surfplattor inte skilja sig från Windows 10 på en PS. Så troligen kan du även köra Disgen 2016 på den plattan.

    Men frågan var från början om det gick att köra Disgen 2016 på en Android platta, och det går vad jag vet inte lika lite som på mac iOS platta. Tyvärr, annars hade jag gjort det på min iPad.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  7. #7

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av Hans-Peter Visa inlägg
    ... frågan var från början om det gick att köra Disgen 2016 på en Android platta, och det går vad jag vet inte lika lite som på mac iOS platta.
    Om en Androidemulerande Windows-platta kan sägas vara en Androidplatta eller inte, kan naturligtvis diskuteras.

    Dock, det finns VNC-klienter för såväl Android som för iOS. Med hjälp av VNC-programvaror bör/skall det inte vara svårt att via TCP/IP och från någon "platta" av Android- eller iOS-typ, arbeta med Disgen - som exekverar på en Internetansluten Windows-maskin någonstans.

  8. #8

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Nu blev detta alldeles för tekniskt. Merparten av våra medlemmar förstår inte de begrepp ni använder. Har ni konkreta förslag avseende Disgen och olika plattformar, så är ni välkomna att framföra det till produktrådet.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  9. #9

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    OK!

    Varje foruminlägg skall alltså äga relevans för och fullständigt förstås av minst hälften av medlemmarna (i DIS eller i fora?). Kanske dags att moderera?

  10. #10
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Håller med dig Torgny. Vi började kolla lite långt från ämnet. Ursäkta.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  11. #11

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Utmärkt. Om vi försöker besvara så enkelt och förståeligt som möjligt, utan för mycket tekniska termer, blir det nog bra.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  12. #12
    Du kan inte köra Disgen på en Androidplatta utan någon form av fjärrstyrning av windowsdatorn där du har Disgen installerat. Däremot går det alldeles utmärkt att använda en platta med windows 8 eller 10, som t.ex. den surface pro som nämndes ovan. Själv kör jag ibland på en liten 10 tums ASUS där tangentbordet kan tas loss och då får man styra den med pekskärmen eller vis skärmtangentbordet.

    /Anders

  13. #13
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Anders, jag är nyfiken på hur det funkar det med de olika typerna av klick på en modern Windows-platta? Har du någon erfarenhet av det?
    - enkla eller dubbla knackningar
    - dragningar med en, två, tre eller fyra fingrar
    - knip- och isärskjutningar med fingrarna (för zoomning)
    - svepningar med en eller flera fingrar
    Hur hanterar man motsvarigheten till högerklick?
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  14. #14
    Hej nu när jag sitter med plattan framför mig har jag kollat lite av frågorna.

    enkel knackning motsvarar enkelklick med musen
    dubbel knackning motsvarar dubbelklick med musen
    dragningar med fler än ett finger tycks inte göra nån nytta i Disgen 16 (beror förmodligen på applikationen) du kan markera och flytta fönster genom att dra dem med fingret även inne i Disgen.
    knip- och isärskjutningar för att zooma fungerar inte i Disgen men i andra program (även detta är sannolikt applikationsspecifikt)
    Högerklick hanteras genom att man håller kvar fingret en liten stund.

    Enligt min uppfattning fungerar det helt ok att köra Disgen på en 10 tums windowsplatta. Titta, ändra och lägga till saker går bra. Jag skulle dock inte vilja göra några massinmatningar på plattan utan föredrar då min stationära dator med två rejäla skärmar.

    /Anders

  15. #15
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Tack Anders, då verkar det nödvändigaste fungera vettigt både på Windows-plattor och tryckkänsliga skärmar.
    Om jag förstår dig rätt så går det inte att förändra storleken motsvarande att dra i kanten i fönster och på panelerna i personöversikten.
    Senast redigerat av Christer den 2016-10-07 klockan 07:53.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  16. #16

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    924
    Det må så vara att det går bra att köra Disgen 2016 på en Windows10-surfplatta, under förutsättning att den INTE är inställd på surfplatteläge, för om den är det så vill operativsystemet köra alla appar/fönster i fullskärmsläge, och då får man problem med personöversikten (PÖ). Man kan helt enkelt inte se PÖ.
    Även om man delar upp fönstret i två delar, så fungerar det OK att placera familjeöversikten (FÖ) i en av delarna, men PÖ trilskas då med att alltid lägga sig över hela skärmen.

    I vanligt skärmläge i Windows 10 så fungerar det ganska bra, även om textstorleken i fönstren skiljer sig mellan fönstren vid 125% eller 150% förstoring. Det går bra att dra i kanterna på fönster och paneler.
    (Jag använder en Lenovo Miix 2.10 - 10 tum - med Windows 10)

    Men det finns fortfarande en del att göra.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-10-07 klockan 14:19.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  17. #17

    Inga-Lill Fjällström
    Medlemsnr
    33166
    Inlägg
    16
    Tack för alla svar, då har jag lärt mig något nytt. Anledningen att jag frågade om Android-platta, var för att jag trodde att det bara fanns två olika sorter, Android och Apple, men det finns ju även Windows och det visste jag inte. Jag har faktiskt tittat på en Surface Pro 4 idag. Funderar på den. Undrar varför jag inte får någon avisering på mail på nya svar, fastän jag har ställt in det?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •