Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Disgen 2016

  1. #1

    Sigvard Andersson
    Medlemsnr
    10612
    Inlägg
    9

    Disgen 2016

    Jag funderar på att uppdatera mitt Disgen 8.2. Men det verkar att vara diverse problem med Disgen 2016. Det kanske är klokt att behålla det gamla. Är öppen för tips om programmet.

    Sigvard Andersson

  2. #2
    Hans-Peters avatar
    Hans-Peter Stülten
    Medlemsnr
    25567
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    625
    Hej Sigvard!

    Jag har använt Disgen 2016 sedan förutgåvan kom, ja faktisk innan då jag som fadder fick tillgång till en av de sista beta versioner. I början parallellt med min installation av Disgen 8.2d, men sedan i somras i skarpt läge så att säga.

    Jag har inte ångrat mig ett sekund.

    Visst finns det och har funnits problem i form av buggar, men handen på hjärtat vlket datorprogram har inte buggar när det släpps? Å andra sidan har de flesta rättat till med uppdatering av programmet. Så jag i det stora och hela kan säga att det fungerar bra för mig.

    Jag kör f.t. här i Nynäshamns Släktforskarförening en kurs i Disgen 2016 med ett tiotal kursdeltagare, jag har inte hört en enda negativ kommentar från någon av dessa. Överlag tycker de det är en klar förbättring jämfört med Disgen 8.2d som de alla hade använt i varierande antal år. Från några få år till flera Disgen versioner bakåt i tiden.

    Så jag tycker du lugnt kan uppdatera, gör som jag, kör båda versioner parallellt en tid, du har ju 30 dagar på dig att testa utan att det kostar annat än besväret med att installera Disgen 2016.

    Skaffa ev. Dis Bergslagens alldeles utmärkta kursbok, den fungerar även för självstudier, och gå genom den.
    Med vänlig hälsning
    Hans-Peter Stülten

  3. #3
    Jag håller med vad Hans-Peter skriver, jag har precis som Hans-Peter använt Disgen 2016 sedan förutgåvan samt att jag beta testade Disgen 2016 utan några problem. Var noga med att läsa den information som finns angående uppdatering till Disgen 2016.

  4. #4

    Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Ort
    Bjuråker
    Inlägg
    501
    Håller med föregående. Jag fortsatte också med 8.2 som skarp version och med 2016 parallellt för att testa men i och med uppdatering 3 har jag gått över till 2016 som skarp version, trots att det fortfarande är en del skavanker kvar och några saker som irriterar mig. Den största förbättringen som jag ser det är den nya dubblettkontrollen vid inmatning av ny person och den förbättrade sökfunktionen. Det avgjorde för min del.

  5. #5

    Sigvard Andersson
    Medlemsnr
    10612
    Inlägg
    9
    Tack Patrick!
    Det är bra att få stöd ibland.

    Hälsning Sigvard

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •