Testa att stänga av Disgen innan du startar exe-filen
Testa att stänga av Disgen innan du startar exe-filen
Jag får också upp samma meddelande. Jag ignorerar meddelandet och fortsätter. Då kommer följande felmeddelande upp i ordningen
\DisgenSqliteDb.dll
\DisgenSqliteUpdater.dll
\Disgen2016\Gtrans32.dll
\Disgen2016\VBHP32.DLL
\Disgen2016\disgen.chm
\Disgen2016\libeay32.dll
\Disgen2016\sqlite3.dll
\Disgen2016\ssleay32.dll
Efter start kommer det upp en Inforuta med texten:
Den datamapp som Disgen använde senast är låst just nu. Troligen kör du redan Disgen med den datamappen. Avsluta eller välj en annan datamapp.
???
/Göran
Göran! Nu blir detta lite väl tekniskt, men...
1) Meddelandet kommer för att du redan har Disgen 2016 igång i en instans.
2) Den senare delen av ditt inlägg kommer alltid upp när man försöker ladda Disgen 2016 en andra gång när man redan har det igång. Det visar också på att du hade Disgen igång när du ville uppdatera.
När du får den sista frågan, om du då väljer en annan datamapp, så kan du jobba med två olika datamappar parallellt.
Du kan alltså starta Disgen 2016 två gånger, och arbeta med två olika datamappar.
Här kan man läsa mera om att arbeta med flera datamappar:
www.dis.se/hantera-datamappar
Senast redigerat av Torgny Larsson den 2016-10-28 klockan 15:10.
Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.
Undrar varför mitt Disgen 2016.3 inte uppdateras till 2016.4!? Tittade på inställningarna och Disgen kollade senast 2016-10-30 om där fanns en uppdatering, men hittar ingen uppdateringsfil i Updates eller PendingUpdates under AppData. Jag prövade nu att trycka knappen Sökning efter uppdateringar vid nästa start av Disgen, men det verkar inte göra nån skillnad trots några omstarter. Vad menas med Nummer på uppdateringsindex: 61?
Samma här. Har sökning efter uppdatering inställd på 1 dag. Senaste automatiska sökning var 2016-10-31 kl 16:21. Kollat med "Sök uppdatering vid nästa start" nu på morgonen, även det utan resultat. Version 4 har varit ute så länge nu att automatiken borde ha hittat den. Även jag har värdet 61 på uppdateringsindex.
Senast redigerat av Edgar den 2016-11-01 klockan 08:04. Anledning: Lagt till uppdateringsindex.
Den ligger ännu inte utlagd för automatisk uppdatering. Vill man ha 2016.4 just idag får man hämta själv.
Uppdateringsindexet är helt enkelt upplagan på den textfil som styr nedladdningen. Om den upplaga som finns nedladdad är mindre än den som finns tillgänglig på webben, hämtas den nya indexfilen och används av nedladdningslogiken (som ligger i dgstart).
Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.
Det förklarar saken.
Jag har svarat på en fråga i FB gruppen"Jag gillar Disgen". Det gäller auto uppdatering av version 2016.4. Det vittnas från flera användare att denna funktionalitet inte fungerar. Det vore bra med ett korrekt och auktoritativt besked om vad som gäller i dagsläget vid automatisk uppdatering. Daniel skrev den 1.11 att den ännu inte är utlagd. Varför?