-
-
Konvertering till 16 -fel i loggfilen- åtgärd?
Nu har jag konverterat ett flertal gånger till 16. I loggfilen finns fel som jag bör kontrollera. Jag har åtgärdat de flesta som visas med röd text. Men nu har jag kvar några rader med röd text som visas i loggfilen och det gäller bilder. I texten står det Bildfilen "C: \usersInga Berfors\Documents\dg82data\Pictures\.............. ..........." som används i en bildnotis saknas." Även F:.\DC.IM\100_FUJI\..........." som används i en bildnotis saknas."
Hur gör jag för att åtgärda detta så att den röda texten försvinner i loggfilen?
För övrigt har det varit ett ypperligt tillfälle att granska sin egen forskning och åtgärda olika stavfel mm för att börja på ny kula i 16. Det har varit jättebra.
-
Felmeddelandet beror på att det finns bildnotiser som är kopplade till de bildfiler, som anges i loggfilen. Konverteringsprogrammet hittar helt enkelt inte dessa bildfiler så att de kan föras över. Orsaken kan vara att bildfilernas namn är ändrat, att bildfilerna har flyttats till en annan mapp eller att de är borttagna. Bildfilen som börjar "C:\..." har legat på den ordinarie hårddisken men den andra, med bokstaven F:\.., ser ut att ha legat på en annan hårddisk eller t.ex. ett USB-minne, som är bortkopplat.
Om du tänker gå över helt till Dg16 och inte använda Dg8 mer, kan du åtgärda felet i Dg16. Om du däremot tänker använda Dg8 ett tag till och sedan konvertera på nytt, bör du åtgärda felet i Dg8 före en ny konvertering. Felavhjälpningen är likadan i båda fallen.
Utifrån de bildfilsnamn som står i loggen, måste du försöka hitta den eller de personer som kan ha en bildnotis med den bilden. Om bildnotisen skall vara kvar, måste du hitta bildfilens nya mapp eller nya filnamn och lägga in det namnet i bildnotisen. Om bilden inte skall vara kvar, tar du bort bildnotisen.
Ett praktiskt tips för framtiden är att kopiera de bilder, som skall vara med i Disgen, till undermappen DgPic i Disgens datamapp innan de läggs in i en bildnotis. På så sätt kommer även bilderna med vid säkerhetskopieringen.
Senast redigerat av Edgar den 2016-11-05 klockan 09:13.
Anledning: Komplettering
-
Tack Edgar! Då går jag i dag över till Dg 16 och åtgärdar felet där.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler