Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dubletter

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Olle Olsson
    Medlemsnr
    10475
    Gå in på Disgen 2016/ Sökning / Dubbletter – ta bort och koppla ihop personer - gör så här
    https://forum.dis.se/vb/showthread.p...F6r-s%E5-h%E4r
    //Olle Olsson

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581

Dubletthantering krach

När man flyttar barn från en familj till en annan vid dubletthantering (för att få EN familj kvar med alla barnen) krachar programmet titt som tätt. Då får man göra om sökningen av dubletter. Vore bra om denna fill kunde vara kvar även om programmet krachar (varför då). En bugg som funnits sedan start tror jag.

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Detta är ett känt fel i Dg2016. Det uppträder om man har Windows-förstoring aktiverad på skärmen. Programmet kraschar om man flyttar ett barn nedåt i barnaskaran. Flytta de andra barnen uppåt i stället. Förhoppningsvis är detta åtgärdat i nästa uppdatering. Se bl.a. https://forum.dis.se/vb/showthread.p...5-sortera-barn.

Christer Thörn
    Medlemsnr
    31581
    Tråden började med att man fick två faddrar som var dubletter. Hur man då skall förfara blev oklart eftersom det blandades in vanliga dubletter. Ingen av faddrarna har ju någon "relation" utom att dom är fadder (till var sitt barn-inte nödvändigtsvis fråpn samma familj). Hur gör jag då för att den ena faddern blir registrerad som fadder till båda barnen och den andra sen skall kunna raderas??
    I Root kan man "smälta" ihop individer med olika individnummer och alla notiser från båda (även om de är olika) kommer med i den nya samansmälta individen. En sådan funktion hade underlättat rejält och undvikit missade uppgifter. Om Roots kan-kan väl DIS-varför inte fråga deras programmerare hur man gör???

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Faddrar har ju faktiskt en relation och om det nu är olika personer så är inte inte kul att få dem maskinellt sammanslagna. Personligen vill jag nog ha bättre kontroll på vad som sker.
    Jag har ägnat en del tankeverksamhet åt att försöka beskriva stegen vid en analys för att slå ihop två personer med olika relationer och olika egenskaper (notiser). Jag gör sådan städning då och då i min egen databas med lyckat resultat men situationerna är oftast olika och kräver en del tankeverksamhet. Bara det att frågan ställs då och då visar ju att det inte är så enkelt. Om det inte går att beskriva lösningen är det inde så enkelt att utveckla.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Jag gör så här för att kolla dubbletters notiser:
    Dela Disgen i två familjeöversikter (FÖ) (Arrangera familjeöversikterna för flyttning/koppling F12).
    Lägg de två dubbletterna i var sin FÖ.
    Öppna de två dubbletternas Personöversikter (PÖ) och lägg dem bredvid varandra.
    Nu kan notiserna jämföras och kopieras/flyttas mellan personöversikterna (alla relevanta notiser till den dubblett, som skall vara kvar).
    Koppla loss och radera den dubblett som skall bort.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •